[MD-sorular] Farkli sayma tabanlarinda kesirlerin yazilmasi

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
30 Mar 2009 Pzt 00:21:19 EEST

Söyle acayim meseleyi. Biz sayilari su sekilde gösterebilirdik: Derdik ki 1 icin bir cizik, 2 icin iki cizik, 20 icin yirmi cizik... (10000 yazmak bayagi zor olurdu)

Biz bunun yerine ne yapiyoruz? Diyelim 2678 yazacagiz. (yazdim bile, ama siz yazmadim farzedin, 2678 tane cizik attim farzedin, o sayiyi yazacagiz.)
Sayiyi 1000'erli 100'erli 10'arli 1'erli öbek öbek grupluyoruz. Öyle ki her grupta 10'dan az eleman olacak. Her sayinin bu sekilde biricik gösterimi vardir (!)
Sonra da her grupta kac öbek varsa soldan saga yaziyoruz. Bu bence güzel bir bulus. Iyi bulmus, kim bulmussa.

Biz bu olayi 10'un üsleriyle degil de 8'in üsleriyle yapsaydik. 8 tabaninda yazmis olacaktik.

Yani sayinin gösterimi degisiyor sadece, sayinin degeri degismiyor. (bunlari zaten biliyorsunuz da ben psikolojik hazirlik olsun diye yine anlatayim dedim)

5/7 ne demek? 5=7*x denkleminin cözümü demek.
Soruyu, elleri ikiser parmakli oldugu icin 4 tabanini secmis uzayli bir kabile sorsaydi nasil sorardi? Bu kabilenin rakamlari da bizim (0,1,2,3)'e karsilik olarak (A,B,C,D) olsun.

Bu uzaylilar,
"5=7*x denkleminin cözümü" demek yerine
"BB=BD*x denkleminin cözümü" diyeceklerdi.
Dolayisiyla bu cözümü ifade eden sayiya BB/BD diyeceklerdi.

Biz 4 tabanindan bahsederken sifir, bir, iki, üc "cizik" icin (0,1,2,3)'ten baska sekiller kullanmiyoruz, bizim alisilageldik 0,1,2,3 sekillerini kullaniyoruz.
(Ama diyelim 13 tabaninda bir sey yazmak istesek bizim rakamlar yetmeyecek, 3 tane daha yeni rakam olacak, bunlar icin birer sekil uydurmamiz gerekecekti. Benim cok güzel sekil önerilerim var ama konumuz bu degil simdi)

Neyse... Bu uzaylilarin BB/BD dedikleri bizim sekillerle 11/13'e tekabül ediyor.

(Ali Hoca bu soruyu sormustu falan diyorlar, iyice süphelenmeye basladim yazdiklarimdan.
Bence bu soruyu sormamistir. Yani bir ilginclik yok bu soruda, carpma neden toplamadan önce yapilir sorusundan farki yok bu sorunun.)

-

5/7 virgüllü olarak 8 tabaninda nasil yazilir diye soruyorsaniz o baska.

(siz kesir olarak nasil yazilir diye soruyorsunuz)

5/7, 8 tabaninda virgüllü nasil yazilir?

Virgülden sonraki basamaklar 1/8 ler basamagi, 1/64'ler basamagi diye gidiyor. Ona göre böle böle bakarsiniz. Önce 5/7'nin icinde kac tane 1/8 varmis bulursunuz, onu virgülden sonraki ilk basamaga yazarsiniz. (5 tane var) sonra cikarirsiniz 5 tane 1/8'i 5/7'den. Ardindan bakarsiniz sonucun icinde kac tane 1/64 var onu da virgülden sonraki ikinci basamaga yazarsiniz. Bu sekilde devam edersiniz. bu sizi sonsuza kadar ugrastirmaz, bir süre sonra bitmek ya da devretmek zorunda. Cünkü sayi rasyonel.

tibet

amma yazdim,
roman yazdim.
kusura bakmayin.