[MD-sorular] KAMYON ŞOFÖRÜ ORTA OKUL MEZUNU AMCAMDAN GÜZEL BİR SORU

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
6 Mayıs 2009 Çar 23:50:55 EEST

a < r iken soruyu çözüyorum, büyük olduğu durumda da benzer bir şekilde
çözülür.

Silindirin sadece yan yüzüne bakalım. Merkezden benzinin dolu olduğu çizgiye
kadar olan dikmenin uzunluğu r - a. Yarıçap r olduğundan. Merkezden
çizilecek ve uçları benzinin geldiği uç noktaya dayanacak sektörün tepe
açısı 2 * arccos((r-a)/r).

Bu tepe açısının içinde kalacak sektörün alanı pi * r^2 * 2 arccos ((r-a)/r)
/ (2*pi)

Buradan (r-a) * kök(r^2 - (r-a)^2 ) = (r-a) * kök( 2ar - a^2) alanlı
üçgensel bölgeyi çıkarınca yandan baktığımızda taralı kısmın alanı çıkıyor.

Bu durumda içerideki benzinin hacmi,

[ r^2* arccos ((r-a)/r) - (r-a)*kök(2ar - a^2)] *k cm^3.

100 cm^3 = 1L eşitliğinden de istediğiniz sonucu litre olarak elde
edersiniz.