[MD-sorular] bir olasýlýk sorusu

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
17 Mayýs 2009 Paz 20:43:38 EEST

Kimse cevap vermiyor, bugün pazar diye. Ben vereyim.

Ilk hesabiniz dogru, ikincisi yanlis.

ikincisi neden yanlis?
durum ayrimi yapmaniz gerek. Durum ayrimini yapiyorsunuz ama ondan sonraki ihtimali kosullu ihtimal olarak hesaplamayi unutuyorsunuz.

Ne demek istiyorum, sunu demek istiyorum.
Ilk iki kisiyi secerken iki durum var:

a) Ilk iki kisiyi cift olmayacak sekilde secmis bulundunuz. Bunu yapmis olma ihtimaliniz 8/9'dur. Buradan hareketle sariya boyadiklarinizi secme ihtimaliniz, dediginiz gibi 2/8 yani 1/4'tür. Genel olarak bakildiginda bu olayin bu sekilde olma olasiligi 8/9 * 1/4 = 2/9 dur.

b) Ilk iki kisiyi cift olacak sectiniz. Bu ihtimalin gerceklesme olasiligi 1/9'dur. Buradan hareketle ücüncü kisiyi dogru secme ihtimaliniz sizin de dediginiz gibi 1'dir.
Bu olayin bu sekilde gerceklesme olasiligi 1/9 * 1 = 1'dir.

Yani toplam ihtimal 2/9+1/9=1/3'tür. Tipki ilk soruda buldugunuz dogru cevap gibi.

Herhalde nerede hata yaptiginiz anladiniz.

tibet