[MD-sorular] KONUŞMA

dede dede_47 at mynet.com
18 Mayıs 2009 Pzt 23:12:48 EEST

KUYRUKLU “Pİ” İLE KONUŞMA

   X:Nasılsın
“Pi”
efendi?

   Pi:İyi değilim, bu
insanlar bir “merak” tutturmuşlar;

 İlla kuyruğumdaki “kılların sayısını”
öğrenecekler.

 Size ne, benim “kuyruğumda ki kılların”
sayısından?

   X:Anlamadım, ne
demek istiyorsun?

   Pi:Bu insanlar
“tekeri” buldular, “bazıları” düştüler benim
peşime..

“Kafamı” çabuk
ve kolay buldular:
ÜÇ.Yetmedi, “bundan sonra ne var?”

 diye kuyruğumdaki “kılların sayısını”
bulabilmek için 3000 yıldır uğraşıyorlar.

 Bazen onlara acıdım, Lindeman denen adama
bir/iki sırrımı verdim, yine yetmedi!

 Hala peşimdeler… İğne atıyorlar, ben
yardımdayım (Buffon iğnesi),

 hesaplarının çoğunda varım, bilgisayar denen
“düşmanımı”

 sayemde yaptılar, hızını ölçerler yine yardım
ederim. E, insaf yani;

 bu kadar iyiliğe karşılık “özel
hayatıma”
saygılı olsunlar,

 rahat bıraksınlar beni artık değil mi?…

  X :Canım sende
kuyruğunda ki “kılların sayısını” göster, düşsünler senin
yakandan.

  Pi :Göstermeyeceğim!Böylece
onlara iyilik de ediyorum, farkında değiller.

  X :Nasıl iyilik
ediyorsun? 3000 yıldır “onlar da” huzursuz/sıkıntılı senin
yüzünden!

  Pi :Fermat isimli
adam; bir problem bıraktı; benim peşimdekiler 350 yıl onu çözmek için

uğraştılar! Bu
uğraşta birçok “balta çeşidi”
geliştirdiler, ayrıca o “balta üreticileri” olan

“inatçı” adamlar
işsiz de kalmadı sayemde! Övünmek gibi

olmasın ama
bilgisayar dedikleri “düşmanı mı” bile, benim kuyruğumda ki

“kılların
sayısını” öğrenebilmek için yaptılar. Bilirsin, duyduğuma göre
“kıllarımı”

“52 trilyona”
kadar bu “düşmanımla” saymışlar, doğru mu?

   X: Ekonomik kriz
var, ben “ekmek” derdindeyim, bu işlerle uğraşmam/bilmem!

        Ama bu
insanları da tanırım:Senden vazgeçmezler,”kıllarının sayısını”

öğrenmek/görmek için uğraşır, seni hep rahatsız ederler.

        Göster
“kuyruğunda ki kılları”; hem insanlar hem sen, rahat edin!

   Pi :Benim gibi daha
çook “arkadaşım” var! ”E”,  “Catalan”, ”Euler
Gamma”,

“Tek sayılı
Zeta” kuyrukluları…ooo…
sürüsüne
bereket…

        Biz sözleştik, insanlar
şimdiye kadar
kuyruğumuzu sakladığımız “kutuyu”

        baltayla açıp,
bakmak istediler, çok acı çektik…Hala da öyleler…

        BALTALARINI
DEĞİŞTİRSİNLER! Uygun “balta” bulurlarsa biz de

        kuyruklarımızı
“belki” gösteririz!

  X:
Nasıl yani?

  Pi: Ürettikleri
“baltalara” iyi baksınlar. Bunlar da ”Konform Tasvir
(Conformal

Transformation)”
de, doğrular eğrilere/eğriler doğrulara dönüşmüyor mu?

Yine
Euclides’de bir düzlem yüzeyi; Riemann’da küre yüzeyine;

Bolyai-Lobatchevsky’de “at eğeri” şeklini almıyor
mu?

Diğer örnekler,
logaritma ve kalıntı (modular) aritmetik! Dönüşüm ve simetriyi

iyi inceleyip
çok daha gelişmiş “baltalar” üretmeliler.Yani,
bizlerin kuyruklarını

       görebilmeleri için
öyle yeni bir
aritmetik kuracaklar ki: Bizler incelenebilecek

       sayılara
dönüşebilelim, bizi “ameliyat”
ederek, başka bir şekle dönüştürmeleri

       gerek! O zaman
“belki” kuyruğumuzu
gösteririz.

 X:
Hiç aklıma gelmemişti! İlginç bir fikir gibi.
Ama ben bu işlerden “anlamam”.

Bu işleri
benden çok daha iyi bilen, anlayan “dostlarım” var. Onlara bu
dediğini

söylerim.Bak!
Eğer benimle “dalga geçerlerse” sana da
çok kızarım; ”baltam” yok

“ellerim” var!
Onunla  ben de sana “işkence”
ederim.

  Pi: En büyük
“baltalarla” işkence ediyorlar, senin el işkencen onların
yanında nedir ki;

        sinek
vızıltısı. İşte yine birileri ”kuyruğumu” çekiştiriyor. Ah bu
Rus, Amerikan ve

        Japonlar! Nedir
onlardan çektiğim! Şimdi gitmeli, kuyruğumu kurtarmalıyım!

     Bu
konuşmayı,
“yok!” bilgimle biraz düşündüm, haklı gibi bu “Pi”
efendi! Örneğin;

     2.9957322735539909934352235761425407756766....oransız
sayısını bu haliyle

incelemek zor!Ama doğal Logaritmada (İşte bir dönüşüm!) bu
sayı Log(20) ye

eşittir.. (20) sayısı daha kolay incelenebilir…Yine de
 bu
“konuşmayı” söz verdiğim

     gibi
sizlere
aktarıyorum. Siyahladığım “Bay ‘Pi’ nin
önerisi” hakkında ne

düşünürsünüz? 3000 yıldır, en akıllı
insanlar, Bay “Pi” ile baş
edemediler.Yoksa  o

    “bilgisiz”
X ile, “dalgasını mı” geçti…NE DERSİNİZ?

Saygılarımla…

    A.Kadir
Değirmencioğlu