[MD-sorular] Fwd: 9 a kolay bölme

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
19 Mayýs 2009 Sal 22:29:07 EEST

Süper bir yöntem Efe.

1) Kalanin sifir oldugu durumlar icin buldugun yöntem, 99'dan kücük sayilarin hepsinde calisiyor.
Yönteminin neden calistigini da bulursan 99 icin neden calismadigini da bulabilirsin.
(Buradan hareketle 180'den kücük sayilar icin cok benzer bir yöntem gelistirebilirsin.
Bu sefer 1 eklemek yerine 2 ekleyerek.)

2) Kalanin sifir olmadigi durumlarda ise sonucu bulma konusunda yöntem hep calismiyor.
Örnegin dedigin gibi 78/9 işleminde sonuç (7+1)=8
ama 71/9 isleminde sonuc (7+1)=8 degil. Yöntem sadece 72'den itibaren calisiyor.
Sayilar kücüldükce yöntem daha az basarili oluyor. Bu konu üzerinde biraz düsünmelisin.

Bu arada düsündüm de sen 9 yasindasin.
9'a bölünme kuralini büyük ihtimalle ögrenmedin ama kendi kendine neredeyse bulacaksin.
Bu, basarini cok daha büyük yapiyor.

(9'a bölünme kurali:
Cok büyük sayilar icin de gecerli olan bir yöntem var. Senin yönteminin neredeyse aynisi.

Bir sayidaki rakamlari topluyorsun. Yeni bir sayi buluyorsun. Sonra o sayidaki rakamlari da topluyorsun. (tipki senin yaptigin gibi). Yeni bir sayi buluyorsun. Bunu bu sekilde devam ettiriyorsun. Ta ki sayi kücülüp kücülüp tek basamakli oluncaya kadar. O tek basamakli sayi 9 ise ta en basta sectigin sayi 9'a kalansiz bölünüyordur.
Baska bir sayiya ulasirsan, örnegin 7'ye ulasirsam o zaman kalan 7'dir.

Bu sekilde bir sayinin 9'a bölünüp bölünmedigini, bölünüyorsa kalanin kac oldugunu bulabilirsin.

Senin icin bir örnek yapiyorum:
Diyelim 365 sayisi 9'a bölünüyor mu, bölünüyorsa kalan kac?
3+6+5=14
1+4=5
Kalansiz bölünmüyormus. Kalan ise 5'mis.
Bu yöntem senin yöntemin gibi bölümü bulmuyor, sadece kalani buluyor.

Ama cok ilginc bir yöntem degil mi? Ben ilk ögrendigimde cok sasirmistim.)

Calismalarinda basarilar diliyoruz. Devamini bekliyoruz. Yeni bir seyler bulursan umariz bizi yine haberdar edersin.

Ayrica Türkcen de cok düzgün, herkese örnek olmasini diliyoruz.

tibet