[MD-sorular] BİR KANIT DAHA

berat okutan tazi55 at hotmail.com
23 Mayıs 2009 Cmt 00:03:08 EEST

"Cunku zaten matematik o sezgiler dogru olsun diye icat ediliyor".
Bkz: http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_hall_problem

Date: Fri, 22 May 2009 23:50:29 +0300
From: kerem.altun at gmail.com
To: nesin at bilgi.edu.tr
CC: dede_47 at mynet.com; md-sorular at matematikdunyasi.org
Subject: Re: [MD-sorular] BİR KANIT DAHA

0.999... = 1 esitliginin dogrulugunu sorgulayan arguman olarak zaten simdiye kadar yalnizca 999... = 1000...  esitliginin saglanmadigi gibi bir arguman one suruldu bu listede. "Uc nokta" nin ne manaya geldigi konusunda fikir birligine varmadan zaten bu sorunun tartisilmasi yanlis.

Ama anlatmak istedigim konu bu degil. Matematiksel bir ifadeye kafam yatmiyorsa kanitini bekleyen ve/veya inceleyen insanlardanim. Belki biraz da haddimi asacagim ama, 0.999... = 1 esitliginin neyi ima ettigini tahmin etmeden, bir bakista yanlis olduguna hukmedecek birinin matematik yapmasi durumunda cok basarili olacagina inanmiyorum. Matematikciler ne derse desin, mekanik kanitlardan cok insanlarin sezgileri onemlidir diye dusunuyorum. Cunku zaten matematik o sezgiler dogru olsun diye icat ediliyor (kesfediliyor diyen de cikabilir, ama bence icat ediliyor). 0.999... = 1 esitliginin matematiksel kanitini anlamaya calismak yerine bu esitlikten suphe duyan ve aksini kanitlamaya calisan bir insanin matematikte basarili olamayacagini dusunuyorum.

Listeyle de paylasayim dedim. Matematikcilerin tepki vermesi normaldir belki, ama dusuncem boyledir.

Kerem

2009/5/22 Ali Nesin <nesin at bilgi.edu.tr>

Ilkokulda, ortaokulda ve lisede ve halen
bugun, Mustafa Kemal’in son taaruz oncesi ordularina, “Ordular, ilk
hedefiniz Akdeniz’dir” dedigi ogretilir. Ardindan da ordularin
Akdeniz’e degil Izmir’e, yani Ege’ye ciktigini ogreniriz.

Hicbir ogrenci ne oluyor burada? Ordular
adres mi sasirdi, yoksa Mustafa Kemal Ege demek istemisken yanlislikla dili
surctu de Akdeniz mi dedi diye sormaz.

Oyle olmustur, oyle soylenmistir,
sorgulamayiz.

Ben de sorgulamadim dogal olarak.

Bir de denizde ufuktan bir yelkenli
geldiginde once direginin tepesindeki bayraginin gorundugu, ardindan diregin,
sonra yavas yavas teknenin gorundugu soylenir… Hayatimda hic boyle bir
sey gormedim. Goreni de tanimadim!

Kurakligin kuresel isinmadan kaynaklandigi
soylenildi surekli. Inandik. Peki, kuresel isinma oldugunda daha fazla su
buharlasmaz mi? Bu buhar nereye gidiyor? Belki de ozon deliginden kaciyordur!

Cemberin uzunlugunun 2pi x r oldugu,
alaninin pi x r^2 oldugu oylesine israrla ogretildi ki hicbirimiz neden bu
formul, nerden cikti, nedir bu pi diye sormadi bile.

Kok 2’nin “varligi” da
oyle ogretildi.

Cunku virgulden sonra sonsuza kadar
gidebilirdik. Gitmezdik ama gidebilirdik!

Hatta kok 2’nin kok 2’nci
ussunu alabilecegimize inandik, ne demek oldugunu bilmeden.

Dogrularin paralel olabilecegine de…

Sayilarin x + y = y + x esitligini
sagladigini da inandirdilar… Kabul etmek gerekir ki cok maharetliler.

Dunyanin gunesin etrafinda dondugune de…
Ne demekse! Oysa bir nesne digerinin etrafinda donuyorsa, donen nesneyi sabit
kabul edersen, bu sefer digeri onun etrafinda doner!

Ben daglarin denize dik inmesinin ne demek
oldugunu hic anlamamistim. (Bu sefer kendi icimde sorgulamistim en azindan!) Yakin
zamanda ogrendim! Ama olguyu biliyordum tabii: Ege’de (galiba!) daglar
denize dik iner.

1/3’un 0,33333…’e esit
oldugu da benzer bir ornektir. Oysa 0,3333…’un 1/3’ten kucuk
oldugu nerdeyse bariz!

Her gecen gun egitimin beyin yikamadan baksa
bir sey olmadigina ikna oluyorum.

A.

(Not: Ege sozcugu lugatimiza daha sonra
girmis. O zamanlar Akdeniz denirmis…)

More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/