[MD-sorular] EKSİKLİK

dede dede_47 at mynet.com
23 Mayıs 2009 Cmt 17:23:13 EEST

  Sayın Üyeler;

  Önce Kurt Gödel’in “Eksiklik
Teorem”’inden ne anladığımı
yazayım:

  Varsayın ki bir
“Anayasa”  yapacağız.Bu
anayasanın:

a)Tutarlı
olmasını (Anayasanın bir maddesi diğer
maddeleriyle çelişmemeli)

b)Bağımsız
olmasını (Anayasanın her maddesi diğer
maddelerinden bağımsız olmalı

   herhangi bir maddesi
diğer maddelerden çıkarılmamalı)

c)Tam olmasını
(Her yasanın anayasa kapsamında olması, hiç
kimse, bir yasanın

   anayasanın herhangi
bir maddesine aykırı olduğu iddia etmemeli)

   özeliklerine sahip
olmasını istiyoruz. Gödel'e göre “böyle bir anayasa yapmak
olanaksızdır”

   Bunu matematiğe indirgersek kısaca ”hiçbir
aksiyomatik sistem/düzen kendi içinde

   tutarlı/tam/eksiksiz olamaz” ve “her
aksiyomatik sistemde, kanıtlanamaz önermeler

   olacaktır”.
diyebiliriz.

   Ben bu
“teoremi”
böyle anlayınca ismi olan Türkçe “Eksiklik” sözü bana göre
yeterli

   olduğu kanısındayım.Bu teoreme, İngilizce
“Gödel’s Incompleteness Theorem” denilmekte

   olup, hangi
sözlüğe bakarsanız bakın “Incompleteness“ sözcüğü karşısında
“eksik, tam

   olmayan, kusurlu, noksan,tamamlanmamış”
anlamlarının
verildiğini görürsünüz.

   Belki  yerleştiğini sandığım “Eksiklik
Teoremi” sözü
yerine, baştan

  “Kararsızlık
Teoremi” denilseydi, kanımca daha “kapsayıcı” bir
anlam yüklenir ve isabet

   edilmiş
olurdu.Yapılmadığına göre “eksikliği” çekip uzatmanın fazla
bir yararı

   yok!Unutulmamalı
ki;hiçbir dil, bir başka dile bütün “kapsamıyla” aktarılamaz;
yani

  “Traduttore  Traditore”; çeviri, yazarına ihanettir!

   Bir
“kavramı, yeni
bir şeyi, düşünceyi, buluşu” siz bulmadığınız sürece; bulanların

  “peşine”
takılmaktan
başka seçenek yok!Bunun için herkesçe “dil, onu kullananlarca

üretilmelidir”  kuralı kabul
edilen bir “gerçeklik” olmalıdır
kanımca..

Saygılarımla…

   A.Kadir
Değirmencioğlu

   Not:Dikkat
ettim,kendim
bir soru/görüş yazınca; yanıtlayanların yanıtları derhal bana

geliyor.Ancak başkalarının soruları/ görüşleri bana anında değil, bir
gün sonra

geliyor.(genellikle her günün öğleden sonrasında) Örütbağ
(internet)

tarayıcısı
olarak Fire Fox kullanıyorum.Neden böyle,ayarlarımda mı bir sıkıntı var

çözemedim.Bu
konuda, bilenlerin yol göstermesini de ayrıca rica ediyorum.