[MD-sorular] MD-sorular Toplu Mesajý, Sayý 201, Konu 1

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
25 Mayýs 2009 Pzt 17:45:27 EEST

sin(x/n) fonksiyon dizisi söyle bir sey:
n=1 icin bildigimiz sinüs dalgasi.
n=2 icin bu dalganin soldan sagdan cekistirilip iki kati dalga boyuna cikarilmis hali.
n=3 icin 3 kati dalga boyuna cekistirilmis hali.

Bu fonksiyonlar x=0 da hep sifir degerini aliyorlar.

Bu dizi her yerde sifir fonksiyonuna noktasal yakinsar ama düzgün yakinsamaz.

Sifir fonksiyonuna noktasal yakinsama ise tanim geregi söyle:
Bana bir epsilon bir de x verdiginiz zaman, ben öyle bir N bulabilirim ki n>N icin bütün f_n(x)'ler (-epsilon, epsilon) araliginda olur.
Bunu sin(x/n) fonksiyonu icin yapabiliyoruz. Nasil yapiyoruz?
Söyle:
Diyelim, dediniz ki x=bir milyon, epsilon=0,000001.
sin(x)'in en kücük hangi a pozitif sayisi icin 0,000001 oldugunu bulurum. sonra N'yi 1 milyon/a'dan büyük secerim.
Böylece N'den büyük her n icin f_n(x) epsilonla sifir arasinda olur.

Ama f_n=sin(x/n) sifir fonksiyonuna düzgün yakinsamiyor.
Cünkü dendigi gibi örnegin epsilon 1/2 secildiginde o kadar büyük bir x
bulabilirim ki fonksiyonun degeri orada 1 olur. yani fonksiyon epsilon
seridinin disina tasar.

tibet