[MD-sorular] Degistirip degistirmemek

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
27 Mays 2009 ar 19:31:49 EEST

Tamam, bu sorular cok güzel. bunlarda hic bir sorun yok. Cünkü dagilimlari biliyoruz. Yani parayi koyanin hangi yöntemle koydugu gayet acik. Kücük bir sorun var onu da asagida düzeltiyorum.
Ilk soru:Adamin biri (0, 1) araligindan rastgele bir sayi secsin ve iki zarftan birine bu sayiyi, digerine de bu sayinin iki katini koysun.
Zarflardan birini secelim ve icinden (0, 1) araligindan bir sayi ciksin. (1’den buyuk bir sayi cikarsa zarfi degistirmeyecegimizi biliyoruz.)
Bu bilgiyle, zarfi degistirmek fark eder mi fark etmez mi?
Yapacagimiz tercih gördügümüz paranin kac para olduguna bagli. Yani 0,1 lira mi görüyoruz yoksa 0,9 lira mi görüyoruz? Stratejimiz buna göre degisir.
Ama diyelim baska bir adam bizim yerimize zarfi aciyor ve bize sadece cikan paranin 1'den kücük oldugunu söylüyor. tam olarak kac para var bildirmiyor bize.
O zaman en kolay cevap sudur bu soruya:Kücük zarfin icinde mutlaka (0,1) araliginda bir para var. Büyük zarfin icerisinde ise %50 ihtimalle (0,1) araliginda %50 ihtimalle (1,2) araliginda bir sayi var.Yani sectigimiz zarftan (0,1) araliginda para ciktiysa 2/3 ihtimalle kücük zarfi secmisizdir.Yani degistirmek dogru stratejidir.
Bu soruyu rassal degiskenler tanimlayip integrallerle de cözebilirsiniz. Bayes formülleri falan da kullanabilirsiniz. Hepsinde 2/3 cikar kücük zarfi secmis olma ihtimaliniz. Ama bence en güzeli bu benim anlattigim sekilde cevaplandirmak. Cünkü bizim icin önemli olan (0,1) araligi bilgisi.
Ha soruda derse ki: Zarfi sectim 0,2 miktarinda para cikti. Sectigim zarfin kücük zarf olma ihtimali nedir? O zaman oturup bayes'lerle hesap kitap yapmaniz gerek. (bu arada bence bu da güzel soru)
ikinci soruyu yanitlayan cikmazsa onunla da ugrasacagim.
tibet

Bana manifoldlarin kenarlarina yön (orientation) vermeyi anlatan akabinde intersection number, euler charakteristic, brouwer degreeleri falan anlatan kitap gerekiyor. Bu konuda bana bir kitap önerebilecek diferensiyal topoloji uzmani bir kisilik var mi?
tibet