[MD-sorular] ALT'LI SORU

Ali Nesin nesin at bilgi.edu.tr
29 Mayıs 2009 Cum 13:08:10 EEST

Dogru olan ama kanitlanamayan "dogal" bir ozellik bilmiyorum. Bu konuda
yakin zamanda bir seyler okumustum ama unuttum dogrusu.

Marifet, onermeleri kodlayip "benim kanitim yoktur" gibi bir anlami olan bir
onerme yazabilmekte.

Bu onermenin kaniti varsa o zaman onerme yanlistir ve yanlis bir sey
kanitlandigindan teori celiskilidir. Demek ki onermenin kaniti olamaz.

Bu onermenin kaniti yoksa o zaman onerme dogrudur! Al sana dogru olan ama
kanitlanamayan bir onerme.

Galiba.

Tuhaf bir bicimde "ben yanlisim" diyen bir onerme bulunamiyor ama yukardaki
gibi "benim kanitim yoktur" diyen bir onerme bulunabiliyor.

Boyle bir onerme ya dogal sayilarda dogrudur ve o zaman kaniti olamaz
elbette.

"Doğal sayılar peano aksiyomlarından daha fazla nedirler ki" diye sormussun.
Biri digerinden ne daha fazla ne daha az.

Ama su iki kumeyi karsilastirabiliriz:

A = {Peano aritmetiginde kanitlanabilir onermeler}

B = {Dogal sayilarda dogru onermeler}

A, B'nin bir altkumesidir ama B, A'dan daha buyuktur.

Hatta eger T, dogal sayilarin bir modeli oldugu herhangi bir recursive
aksiyom sistemiyse ve

C = {T'de kanitlanan onermeler}

ise zaman da C, B'nin oz altkumesi olur.

Ali

  _____