[MD-sorular] Saat(*)

dede dede_47 at mynet.com
3 Kas 2009 Sal 00:55:50 EET

Sayın Tibet Efendi;

İlk-ortaokul çağlarında; işte o "öğrendiklerimizi"

test edebilmek için "güneş saati" yapmaya arkadaşlarımla koyulurdum!

Yaptığımız "güneş saatleriyle" zamani bir türlü doğru ölçemez,

(yaptığımız saatlerin yerleri sabitti) hep yanılırdık!Daha sonra
dediğiniz

"gölge boyunu ölçme ile zaman belirlemeyi" denemek istedik;

bir türlü yere "dik olarak" diktiğimiz çubuğun gölge boyunu

"doğru olarak"  ölçemezdik; her ölçümümüz farklı olurdu;

dolayısıyla zamanı yine "doğru" saptayamazdık!

Sizde deneyin; bir yaz güneşinde yere "dik" olan bir çubuğun

boyunu farklı farklı insanlara ölçtürün; eminim %50 den fazla

farklı sonuçlar alacaksınız!(Güneşe de gerek yok;hemen

çalışma masanıza bir kalem "dikin" ve gölgesini ölçmeye çalışın;

ne demek istediğimi görürsünüz!) Gölge/yarıgölge derken,

Mandelbrought/Julia fraktallerinde ki "sınırlar" gibi "kesinsizlikli
sınırlar"

kast etmiştim.Yine de yönteminize laf etmiyorum da; o "dakikliğin"

 yönteminizle elde edilebileceğini sanmıyorum!

Astronomik gözlemlerinde o dakikliği vereceğini (bilmiyorum ama)

pek sanmam!(Newton zamanının astronomi gözlemlerine göre kuramının ilk
sınamaları

bildiğim kadarıyla uyumsuz olmuştu.İlk iletide bahsettiğim kitabta;
mekanik saatlere

alternatif olarak astronomi gözlemleri ileri sürülmüş, ancak yetersiz ve
güvenilemez

gözlemler olması nedeniyle boylam hesabı için mekanik saat yapımına
ağırlık verilmiştir)

Tekrar selamlarımla..

Not:Bilgim yok ama; bir çubuğun  peşpeşe iki gün arasında; eşit gölge
verdiği

 "zamanlar" aynı olabilir; ama bu zamanın illa "24 saat,0 dakika,0
saniye"

olması gerekmez.Zira "24 saat tanımı" kısmen göreceli bir tanımdır!

A.Kadir Değirmencioğlu

		Ücretsiz dinlemek için yüzbinlerce şarkı Kavun'da! Tıkla, dinle.