[MD-sorular] soru

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
4 Kas 2009 Çar 17:50:53 EET

Evet söyledigim sey soruyla celisiyor.
p'nin ne oldugundan bagimsiz degil mesele.

Dedigim seyler p [1/2,1) araligindayken gecerli.

Ben demistim ki: Kolmogorov'un 0-1 kanunuyla sorunun "yarisini" kanitlayabilirsiniz.
Yani ihtimalin ya sifir ya da bir oldugunu. Sifir mi bir mi oldugunu ayrica kanitlamak gerekir.

Biz bunlarin hepsini kanitladik gecen sene ama hem kafam basmadigi icin hem de konuyu sevmedigim icin hemen unuttum her seyi.

Yalniz bu soru hakkinda genel olarak sunu söyleyebilirim:
Bu soruyu cözerken önce omega'nin ne oldugu hakkinda kafa yormak gerekiyor.
Omega yani ihtimal uzayimiz, elemanlari (1,0,1,0,0,0,0,1,1,1,...) benzeri sonsuz 0-1 serileri olan bir küme. (turaya 1 yaziya 0 dersek)
Bu kümede bir ölcü tanimlamaniz gerek önce.
Bu tanimlanacak ölcü [0,1) üzerindeki Borel ölcüsüne denk oluyor. (bunu anlamak icin reel sayilari 2 tabaninda yazin, böylece [0,1) arasindaki reel sayilarla bizim uzayimizdaki diziler arasinda birebir eslesme oldugunu göreceksiniz. Ve istedigimiz ölcü de tam Lebesgue ölcüsü!)
Matematiksel modelini kurmadan bu soruyla ugrasmanin bir anlami yok. Matematiksel modelini kurmak bile zor ama iste bunun. Yukaridaki sekilde kuruluyor.
Bir de Lebesgue'i hic karistirmadan baska bir yöntemi vardi o uzayi olusturmanin, ama o da 2-3 sayfa sürüyordu. Sonucta yaptiginiz sey yine Lebesgue ölcüsüne denk oluyordu.

Yani bir ödev sorusu olmak icin oldukca zor bir soru. "Olasiliga giris" dersinin konusu. Ama derste kanitlaniyor bu tarz seyler. Ödev olarak verilmesini acimasizca buluyorum.

tibet