[MD-sorular] Var Misin Yok Musun?

Fati Fati fatifati28 at yahoo.com
1 Eki 2009 Per 22:04:26 EEST

                Senin bildiğin o soru ünü Vos Savant a sorulan soru, ordaki soru bununla hiç alakalı değil, bende çok düşündüm bende hep bir alaka kurmaya çalıştım ama hiç alakası yok. Son iki kutuya hiç 500 000 kalmamış ta olabilirdi:) Daha da açıklamak gerekirse dostum Aras Erzurumluoğlu na kulak verelim: "Monty Hall probleminin olayı da senin düşündüğün gibi bir şey( Metin' in düşüncesi) aslında. Özetle, bir yarışmadasın ve 3 kapı var (A, B, C). Bunlardan birinin arkasında büyük ödül var, diğerleri boş. Programın sunucusu hangi kapıda ödül olduğunu biliyor. Kapılardan birini seçiyorsun. Programın sunucusu bunun üzerine boş olan (ama yarışmacının seçmediği) kapılardan birini eliyor ve sana soruyor "seçtiğin kapıyı değiştirmek ister misin?" diye. Bu durumda değiştirmezsen kazanma şansın 1/3, değiştirirsen 2/3. Zamanında epey tartışma yaratmış bir soruymuş
 bu.

Acun'un olayında durum farklı ama. Şöyle ki en temek fark, kadının şanslı bir şekilde son iki kutudan birinde 500.000 TL ile kalmış olması. Yani işin zor kısmı zaten son ikiden birine 500.000'i bırakmak. Neden yüzde 20 olamayacağını da şöyle düşünebilirsin: varsayalım son iki kutu da 500.000 kaldı. Senin yaklaşımına göre 500.000'i kazanma ihtimali yine de % 20 olmalıydı ama açık şekilde % 100; ya da son iki kutudan hiçbirinde 500.000 kalmayabilir, o durumda da açık şekide hiç kazanma ihtimali yok. Yani işin özeti, kadın hakikaten şanslıydı ve yüzde 20 olmasa da yine düşük bir ihtimali olan bir şeyi başarıp son iki kutudan birini 500.000 bıraktı. (Son iki kutudan tam olarak birinde 500.000 olması ihtimali 1/3, ikisinde de 500.000 olması ihtimali de 1/30 sanıyorum.)"

Fatih Çelik
Bilgi Ãœniversitesi, Matematik.