[MD-sorular] cebir aldatıcımıdır

metamaths at gmail.com metamaths at gmail.com
5 Eki 2009 Pzt 16:31:30 EEST

Tibet Efendi hatalı, fonksiyon simetrik.

(r, teta)'larla (-r, pi+teta)'lar arasında bir bijection vardır ama bu (-r,
-teta) grafikte değilse fonksiyon çift değildir anlamına gelmez.

Zira, r=2+sin(teta) ifadesi (r, teta) dilinde yazılmış bir formüldür. (-r,
-teta) yerine aynı noktayı temsil eden (r, pi-teta)'nın grafikte olduğuna
bakılmalı: r=2+sin(teta)=2+sin(pi-teta). Demek ki fonksiyon çifttir.

Şöyle de yorumlanabilir. Önce verilen formül (r, teta) ile aynı noktayı
gösteren (-r, pi+teta) cinsinden yazılır: -r=2+sin(pi+teta) (1). Sonra da
(-r, -teta)'nın grafikte olduğu görülür:

-r=2+sin(-teta) (2).

(1) ve (2) aynıdır. Bunu birebir ve örten fonksiyonlarla biraz daha net/sade
olarak açıklamak mümkündür.

M.