[MD-sorular] Gruplar Teorisi

Ali Nesin anesin at bilgi.edu.tr
9 Eki 2009 Cum 14:56:32 EEST

a) Eger A abelyense ve f : G --> A bit grup homomorfizmasiysa, o zaman
f'nin cekirdegi (kernel'i), G' altgrubunu, yani G grubunun turevini,
yani {xyx^{-1}y^{-1} : x, y \in G} kümesiyle gerilen altgrubu icerir.
Cunku G'nin her x ve y altgrubu icin, A abelyen oldugundan,
f(xyx^{-1}y^{-1}) = f(x)f(y)f(x)^{-1}f(y)^{-1} = 1 olur.
b) G herhangi bir grupsa, G'nin turevini iceren her altgrup normaldir.
Kan?t: G' < H < G olsun. h \in H, g \in G olsun. ghg^{-1} =
(ghg^{-1}h)h^{-1} \in Hh^{-1} = H.
Bu ikisinden 1 cikar.

2 de kolay: H maksimal olsun. Eger G' < H degilse HG' = G olur
dolayisiyla, G/H abelyendir, yani G' < H'dir, celiski. Demek ki G' < H.
Bu durumda G/H abelyendir ve kanitin sonunu getirmek zor olmaz.

3'u dusunemedim.

Ali