[MD-sorular] Lavoisier (*)

Yuksel YILDIRIM xleopar at yahoo.com
17 Eki 2009 Cmt 21:34:21 EEST

Lavoisier

Kimya dehasi  Lavoisier' in asıl egitimi
hukuktu ve Paris barosu'na kayitli avukatti. Ancak bilimsel gozlem ve
yorum uzerine yaptigi konuşmalari ile unu tum dunyaya yayilmisti. Kimya
bilimini reddeden yobazlarin kafasini gösterip:

-"Bu
kelleler hiçbir şeye yaramaz"

dediği için tutuklandı. Aynı gün
yargılanıp ölüme mahkum edildi. Bastille'de ölümü beklerken arkadaşı
matematikçi Lagrange ile son bir kez gorustu.

-"Ben
ölüyorum ancak olumle ilgili merak ettigim bir konu var, lutfen bana
yardimci ol. Kafam kesilip giyotinden sepete dustugunde gozlerime bak;
eger gozlerimi iki kere kirpiyorsam bil ki, insan kafası kesildikten
sonra bile bir sure daha beyninin düsünmekte oldugunu anlariz."

Ertesi gun giyotine giden Lavoisier'in kafası giyotinden sepete
dustu ve Lagrange hayretler içinde Lavoisier'in  iki kere goz
kirptigina sahit oldu.

Anilarinda Lagrange soyle diyordu;  "Lavoisier'in son saniyedeki
ispat arayisi, bilimselligin yuzyillar surecek mesalesidir. Ama o yobaz
kafalar kokusmusluklariyla asirlarca karanlikta surunecekler..."