[MD-sorular] Modern mi ? Asri mi ? Zamane mi ?

Ali Nesin anesin at bilgi.edu.tr
24 Eki 2009 Cmt 17:01:54 EEST

Bildigim kadariyla, modern matematik dedikleri kume ve fonksiyon
kavraminin on plana ciktigi matematik egitim sistemidir.
"Cozumlerini bulun" yerine "cozum kumesini bulun", "Ayse'nin uc elmasi
var" yerine "Ayse'nin elmalar kumesinden uc elemani var" denen bir
sistem olarak karikaturize edebiliriz.
Dogru bir sistemdir eger dogru uygulanabilirse.
Biz de 1970'lerin ikinci yarisinda Fransa'dan almistik.
Her iki ulke de hazirliksizdi. Zaten matematik bilmeyen matematik
ogretmenlerinin kumeleri kavramasini beklemek gercekci degildi. Anneler
babalar, buyuk kardesler de yardim edemiyorlardi cocuklara. Fiyaskoyla
sonuclanmisti. Sonucta Fransa cok bocaladi (zaten asiriya kacmisti) ve
daha sonra vazgecti bildigim kadariyla. Herhalde su anda makul oranda
kumeleri de iceren bir sisteme geri donmuslerdir.
Modern matematigin daha da moderni var. Kategori teorisi... MD'nin son
sayisinda Tensor Carpimi yazimin temelinde kategori teorisi vardir.
Onumuzdeki sayida cikacak olan "direkt limit" baslikli bir yazimda da
kategori teorisine basvuracagim adini vermeden.
Ve daha da moderni var : sheaf'ler, Groethendieck gruplari filan...
A.