[MD-sorular] modern matematik

Mehmet Ozgan mozgan at gmail.com
25 Eki 2009 Paz 12:21:58 EET

Merhabalar;

Modern : designed and made using the most recent ideas and methods.
(dictionary.cambridge.org)

Bu tanimda müphem olan kelime-ler : "most recident" ve "designed".

Dizayn etme : 1. Belirli bir fiziki yapinin bicimini kismen veya
tamamen degistirmek icin düsünülen, tasavvur edinilen / planlanilan
tasari, tasarim.
2. Ögretilen / ögrenilen bilgilere dayanilarak yeni bir hayali bicim
ortaya koyma cabasi; -yani mantiksal ve felsefik tasari.

En son (yani, en yeni) fikir ve metodlari kullanarak dizayn edildigi
ve yapildigi bir yapi imis modern-lik.

Diger müphem kelimemiz : en son, en yeni.

S. Karl Popper''in "yanlislanabilirlik" (Falsifikation*) kurami catisi
altinda ele alirsak;
- gecerliligi bitmis, yanlislanmis veya en son ortaya atilan teorileri
(yeni dizayn görüslerini) karsilayamayacak kadar sinirlanmis olan
teorilerin tasfiye edilmesi,
- ve bu tasfiyeden sonra arda kalan en son teorilerin degerlendirilip,
öne sürülen dizayna göre bir forma sokulmasi.

olarak yorumlayabiliriz.

T. Kuhn'un paradigmatik görüsüne göre : Farkli yorum ve farkli bakis
acilarindan yola cikarak yeni türetilen sorular (teoriler) ile
temellendirilmis olan bilginin tasarimini degistirmek, tekrar forma
sokmak. Tabii bunu yaparken de eski dizaynin beyinlerdeki
paradigmalarindannin baskisi ile yeni dizayn paradigmalar arasindaki
psikolojik icsel bunalimlardan ötürü iki paradigmayi da karsilamaya
calisan farkli bir tasari üretir. Yani : Modern dizayn, hem eski hem
de yeni paradigmalari icerisinde "kismen" barindirir.

Tabii bir de bu yeni formüle edilmek istenen ve teori bazinda edilmis
olan tasarinin "sinanabilirligi" vardir ki, bunun icin de sinama
ortamina gereksinim oldugu asikardir. Matematiksel olarak dizayn belki
gecerli görünebilir, fakat sinanamadigi/sinanmadigi sürece de
gecerliligine süphe ile bakilir.  (!)

Madem ki dizayn devamli deigisiyor ve sinirlandirilmis olan teoriler
devamli yeni formlar ile genisletilmeye calisiliyor, modern-lik bunun
neresinde? Benim anladigim : Sinama öncesi ve sinama asamasinda.
Sinanma bittikten ve geceliligi olan teoriler alindiktan sonra yeni
bir dizayn olusturunca modenlik yeni dizayna atfedilir ki eskisinin
gecerliligi "kendi sinirlari icerisinde" kalir.

* S. Karl Popper, Logik der Forschung, IV. Kapitel Falsifizierbarkeit,
S. 54
(!) Sinanabilirlik meselesi, Matematik bilimi ile Mühendislik
arasindaki "farkli düsüncelerin" kavgasini üretebilir.

Tabii listede bu olayi farkli yorumlayanlar olacaktir, onlarin da
görüslerini merak etmekteyim...

Saygilar ve Selamlar...
M. Ozgan