[MD-sorular] Modern mi ? Asri mi ? Zamane mi ?

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
26 Eki 2009 Pzt 23:25:20 EET

Cevabiniz icin tesekkür ederim. Bu verdiginiz cevap, Ali Nesin'in "n tane alt-modulu vardir" cevabiyla uyusmuyor. Ali Nesin'in cevabindaki seyi anlamadim. Cünkü demisti ki:
EÄŸer 0 olmayan bir a_i icin a_iX^i + ... + a_nX^n altmoduldeyse, o zaman X^i de altmoduldedir ve altmodul bu eleman tarafindan gerilmistir.
Kaniti kolay (X'lerle carp bu elemani.)
Bu elemanin icinde oldugu bir modul pek tabii X^(i-1) tarafindan da gerilmis olabilir. Yani o modül, illa icinden aldigimiz bir örnekteki derecesi en kücük X^i tarafindan geriliyor olmak zorunda degil gibi geldi bana. k<i olacak sekilde X^k tarafindan geriliyor olamaz mi?Örnekse X^2 elemaninin icinde oldugu bir alt-modul, pek tabii, X elemani tarafindan gerilmis olan alt-modul olabilir.

Cok yaniliyor olabilirim cünkü bu soru benim sinirlarimi asti. PID nedir bilmiyordum mesela, baktim yeni ögrendim. Polinomlarla da aram iyi degil.Yine de cevabinizi anlamaya calisiyorum.
Peki R[X]'teki X^n-1 polinomunun kac indirgenemez carpani oldugunu n'e bagli bir fonksiyon seklinde ifade edebilir miyim? Yani sonda verdiginiz listeyi basitlestirebilir miyim?
tibet