[MD-sorular] Probabilistic number theory

Ali Nesin anesin at bilgi.edu.tr
9 Eyl 2009 Çar 02:11:59 EEST

Diyelim cok buyuk bir sayinin asal olup olmadigini merak ediyorsun. Bunun yontemi vardir elbet ama cok uzun surebilir. Eger o kadar cok zamanin yoksa sayiyi bazi testlerden geciriyorsun. Boylece "bu sayi % 98 asaldir" gibi sonuclar elde ediyorsun. %98 degil de %99,9999 gibi sonuclar daha ilginc. "probabilistic number theory" iste boyle bir sey.

Benzer yontem graflar (cizgeler) icin de kullanilir. Erdos'un onculuk ettgi bu konu "random graphs" diye bilinir ve son derece ilginctir.

Bu arada sunu da soylemeden edemeyecegim: Sayilar kurami insanoglunun ilk ilgisini ceken matematik konularindan biridir. Hatta matematik sayilari ve icinde bulundugumuz uzayi anlamak icin yaratilmistir diyebiliriz. Dolayisiyla sayilar kuraminin matematikte temel bir konumu olmasi gerekir diye dusunebilirsiniz. Ama yanlis! Sayilar kurami onemli de olsa matematigin temel konulari arasnda yer almaz. Analiz, cebir ve geometri cok daha temeldir cunku cok daha fazla uygulama alanlari bulurlar.
A.