[MD-sorular] Sylow

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
9 Eyl 2009 Çar 14:02:58 EEST

Umarim asagida soyleyecegimde bir hata yoktur.

{X_n: n \in N} elemanlariyla gerilmis grubu birkac iliskiye tabi tutacagiz.
Ilk once her n icin X^(p^n) = 1 iliskisini koyuyoruz. Bir de n > m icin X_n
X_m X_n^(-1) = X_m^(-1) iliskisini koyalim.

Simdi bu grubun her elemanini n_1 < n_2 < n_3 < ... < n_k indisleri ve a_1
... a_k tamsayilari icin

X_(n_1)^(a_1) X_(n_2)^(a_2) ... X_(n_k)^(a_k) biciminde yazabiliriz.

Bu elemanin derecesi p'nin bir kuvvetidir.

Ayrica bu grup sonsuz elemanlidir. Nitekim her X_n'nin derecesi birbirinden
farkli oldugundan elemanlar birbirinden farklidir. Yani sonsuz elemanimiz
var.

Ayni zamanda bu grubun merkezi tiriskadir. Herhangi bir elemanla
degismeyecek baska bir eleman bulabiliriz.