[MD-sorular] Compressed Sensing

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
27 Eyl 2009 Paz 02:09:31 EEST

Compressed sensing, algilama (sensing) konusuna konvansiyonel yontemlerin
disinda bir bakis acisidir desek yanlis olmaz. Ayni resmi veya ayni sesi
elde etmek mumkun degildir elbette, ama pratikte kullanilabilirlik acisindan
ise yaradigi uygulamalar vardir. Turkce karsiligi henuz yerlesmemis olacak
kadar yeni bir konudur, yerlestiyse de benim haberim yok.

Compressed sensing, herhangi bir sinyalin (ya da fonksiyonun, ya da resmin,
ya da sesin) bir orthogonal tabana gore "sparse" oldugu varsayimina dayanir.
Ornegin geceleyin cektiginiz yildizli gokyuzu fotografi "sparse"dir.
Gorunurse sparse olmayip herhangi bir tabanda temsil edildiginde sparse olan
bir resim (ya da fonksiyon, ya da ses) varsa, compressed sensing paradigmasi
kullanilabilir.

Compressed sensing paradigmasi, henuz CD'den mp3'e kayit kismina bir yenilik
getirememistir. Ya da genel olarak uygulanabilecek bir sikistirma
algoritmasi henuz gelistirilememistir. Bu amac icin daha hala "coding
theory" daha iyi sonuclar vermektedir.

Kerem