[MD-sorular] İndirgenemezlik

dede dede_47 at mynet.com
30 Eyl 2009 Çar 22:40:54 EEST

Değerli Üyeler;

Birkaç gün önce, n asal olmak kaydıyla; P(x)=(x+1)^n-x^n

polinomunun indirgenebilir olup/olmadığının nasıl kanıtlanabileceğini

sormuştum.Bana özel "cılız" birkaç öneri dışında somut bir yanıt gelmedi.

Bu sorun; çok büyük birleşik sayıların asal çarpanlarına ayrılmasında bir

"algoritma" geliştirme çabası nedeniyle karşıma çıktı.Bilgisayarla
n<1000

kadar olan asal sayılarla yaptığım işlemlerde P(x) polinomunun indirgenemez

( tamsayı katsayılı en az iki polinomun çarpımına ayrılması) olduğu
kanısı

bende uyanıyor; ancak genel hal için kanıtlayamıyorum. n>1000 olan

asal sayılarla deneme de ise ya bilgisayarımın hafızası ya da benim

"sabrım" yetersiz kalıyor.

Bu P(x) polinomunun inirgenemez olup/olmadığının kanıtlanması

konusunda  tüm üyelerin "yardımını" bir kere daha rica ediyorum.

(P(x) de sabit terim 1 olduğundan Eisenstein kriterini de
uygulayamamaktayım.)

Saygılarımla...

A.Kadir Değirmenicoğlu

		Ücretsiz dinlemek için yüzbinlerce şarkı Kavun'da! Tıkla, dinle.