[MD-sorular] bir soru

Gorkem Ozkaya gorkemozkaya at gmail.com
14 Nis 2010 Çar 11:25:22 EEST

Onsav 2 icin soyle bir kanit dusundum:

kesirli bir r >=1 icin

f(x) = |x|^r

fonksiyonunun disbukey oldugunu
gostermek istiyoruz.

basamak 1:
 her reel x, kesirli r sayilari icin

 (1 - rx) <= |1 - x|^r  olur.

 kanit:

 x [0,1] araligindayken bkz. MD 2008-II,
 sayfa 34, sav 2.

 x>1 icin apacik.

 x<0 icin  her iki tarafta parantez icleri iki pozitif
 sayinin toplami oluyor. r'yi m/n
 olarak yazip, her iki
 tarafin n'inci kuvvetlerini aldiktan
 sonra binom acimlarini karsilastirarak
 esitsizligin saglandigini gorebiliriz.

basamak 2:
 Her reel c sayisi icin oyle bir l_c (x)
 dogrusu vardir ki

 f(c) = l_c(c)

 ve  tum reel x'ler icin

 f(x) >= l_c(x)
 olur.

 kanit:

 basamak 1'deki ifadede x yerine (1-x/c)
 koyalim:

 r|c|^r*x/c + |c|^r(1-r) <= |x|^r

 elde ederiz.  x = c noktasinda esitlik saglanir.
 Bu sayede, esitligin sol tarafi aradigimiz
 l_c(x) dogrusudur.

basamak 3:
 f(x) = max_c {l_c(x)}'e esittir ve bu sayede
 disbukeydir.

 kanit:

 Esitlik basamak 2'nin sonucudur.

 l_c'ler, dogru olduglari icin disbukeydir.
 Disbukey fonksiyonlarin maksimumu da disbukeydir:

 f((1-t)a + tb) = max_c {l_c((1-t)a + tb)}
                <= max_c {(1-t)l_c(a) +t l_c(b)}
                <=  max_c {(1-t)l_c(a)} +max_c{t l_c(b)}
                = (1-t) f(a) + t f(b).