[MD-sorular] periyodik fonksiyon sorusu perişanlıktan kurtuldu

Murat Davman murat.davman at hotmail.com
18 Nis 2010 Paz 18:33:34 EEST

Sayın Kerem Altun,
ilginiz için çok teşekkür ederim,
kanıtınızı okudum, inceledim,
bana biraz karışık, muğlak gibi gözüktü
/derim affolunmak umuduyla.
Murat Davman
.
Ben ise bu konuda şöyle derim,
MD liste sayın üyelerinin
hakemliğine arzen;
.
f(x) = cos(ax) + cos(bx) fonksiyonu ancak ve ancak a/b rasyonel iken
yani a ve b aralarında orantılı iken peryodik olur,
bence bu aşikar denilecek kadar apaçık.
Bu işin fiziksel yorumundan da yararlanarak şöyle bir
akıl yürütebiliriz diyorum:
a ve b sayıları açısal frekanslar, x zaman olarak alınırsa,
T_a = 2*pi/a peryotlu cos(ax) fonksiyonu/salınımı ile
T_b = 2*pi/b peryotlu cos(bx) fonksiyonu/salınımı,
a ve b rasyonel sayılarının E(en)K(küçük)O(ortak)K(kat)'ı olan
EKOK[a,b] değerine tekabul eden sürede bu salınımlar, kesirsiz/tam sayıda
olarak gerçekleşir.
Dolayısı ile süperpoze salınım da peryodik olur.
Karşıt olarak her iki salınımın tam sayıda oluşması
salınım frekanslarının birlikte ölçülebilir/ kadim Grek matematikçilerin
parlansı ile commensurable olmasını gerektirir.
Bir diğer fiziksel fenomen, dalga oluşumu'dur.
Bu kez a ve b, L_a = 2*pi/a ve L_b = 2*pi/b olarak
dalga boylarına tekabül eder, x ise mesafe'dir, dalganın aldığı yol
anlamında.
Şimdi soralım, belirli bir mesafede bu iki süperpoze dalganın
tam sayıda 'büklümlü' olmaları için dalga sıklığını belirten
a ve b sayılarına
oransal olmaktan başka yaşam hakkı var mıdır ?
------