[MD-sorular] Bir kardinalite sorusu

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
22 Ara 2010 Çar 03:25:42 EET

Herhalde G_m'lerin de kesisimini alacagiz.

Kesisim kumesi kesirlilerin siralanisina gore degisebilir. En azindan sunu
soyleyebilirim.

Oyle bir siralanis vardir ki, kesisim Q'dan baska hicbir eleman icermez.
Dolayisiyla sayilabilirdir.

Ayrica herhangi bir reel sayi aldigimizda onu kesisimde elde edecek sekilde
kesirlileri siralayabiliriz.

Ilki icin bir ornek verecegim. Ilk once soru tum kesirliler icin degil de Q
\cap [0,1] icin sorulsa temelde bir sey degismez. Birim araliktaki
kesirlileri de

0, 1, 1/2, 1/3, 2/3, 1/4, 3/4, 1/5, 2/5, 3/5, 4/5, 1/6, 5/6, 1/7, 2/7, ...
biciminde siralayalim.

Herhangi bir alfa irrasyonel sayisi alalim. Alfaya cok yakin kesirli
sayilarin paydasi da cok buyuktur. Bu tumceyi nicelemek gerekirse, oyle bir
epsilon >0  vardir ki her p, q kesirli sayisi icin,
|alpha - p/q | > epsilon/q^2.
Bir sonuc olarak |alpha - p/q| < 1/q^3 esitsizligi sadece sonlu sayida p/q
icin saglanir, cikar.

Ancak p/q'nun etrafina cizdigimiz araliklar 2'nin kuvvetleriyle birlikte
kuculuyor. Dolayisiyla kesirleri paydalarinin buyuklugu q'lara gore
siraladigimizda hicbir irrasyonel sayiya yaklasamiyorlar. Daha dogrusu cok
gec yaklasiyorlar.

Dolayisiyla en azindan bir siralama icin, bahsettiginiz kesisim sayilabilir.

Sayilamaz sayida eleman iceren bir kesisim olursa, bunu somut olarak
bulabilecegimizi sanmiyorum. Sanmalarin, sanrilarin matematikte yeri yok
tabii ki.