[MD-sorular] İki Asal Sayı

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
9 Şub 2010 Sal 19:33:03 EET

Her bir n icin, sadece sonlu sayida sayi ciftine baktigimizdan
varsayiminizin yanlis olmasini bekliyorum. Dolayisiyla bir milyona kadar
olan denemede karsimiza cikan sonuc beni sasirtti. Ben yine de bir milyonun
boyle bir kaniyi sani yapmaya yetmeyecek kadar kucuk oldugunu dusunuyorum.
Daha buyuk sayilarda bir karsiornek bulunabilir diye dusunuyorum.

Sayilar buyudukce karsiornek bulunacagina horistik bir aciklama.

n'den kucuk yaklasik n/logn tane asal sayi var. n ile 2n arasinda da
yaklasik 2n/log2n - n/log n < n / logn tane asal sayi oldugundan log n buyuk
oldugunda mesela 10'u gectikten sonra, iki araliktaki asal sayi kumeleri
n/10'dan az sayida olur. Yani n buyudukce mod n bu iki kumenin kesisme
ihtimali dusuyor. Asal sayilarin dagilim kuraminda verili bir aralikta asal
sayilarin rastgele dagildigi hissiyati kullanilir.