[MD-sorular] Yan: Yan: Kutaggu Bilig'de Geometri (*)

Tarik Ozkanli tarik.ozkanli at sampas.com.tr
19 Şub 2010 Cum 09:29:02 EET

Merhaba,

Dil, matematik ve kültür arasındaki ilşkileri merak eden biri olarak bir kaç şey söylemek istiyorum bu konuda.

Opru topru sözlerini  “Türk geometrisi” diye betimlemek gerçekten çok aşırı ve komik.

Ama komik olmayan ve peşine düşülmesi gereken, gerçekten sezgilerimizin kanallarını açarak dilimizle düşüncemiz arasındaki tıkanıklıkları temizleyebilecek öz Türkçe geometri ve matematik terimleri yaratmanın gerekliliği.

Şu gün yüzeyden bakınca çok gerekli görünmese de gene de eksikliğini hissettiğimiz ve hesaplayamadığımız bilişsel maliyetlerine katlandığımız şeyler var.

“Matematik” sözcüğü eski yunancadan geliyor. Mesela eski/öz  Türkçe’de buna nasıl bir şey karşılık gelir. Aynı şey “geometri” için de geçerli.

Benim özellikle bir karşılık bulmaya çalıştığım diğer bir sözcük “teorem”. “kanıtlı” gibi birşey olabilir.

Belki vardır bunların karşılığı ben  bilmiyorum. Yalnız arapça/farsça ları değil öz Türkçelerinden bahsediyorum.  Çünkü o dillerdeki kelimlerin kökleri de bizim için sezgisellik taşımıyor. Çağrışım yüklü değil. Ama yaygınca benimsenmiş ve oturmuşlarından bahsetmiyorum tabi. Bu konuda çok aşırı gitmek fayda yerine zarar getirebilir.

Benim bahsettiğim, bildiğim kadarıyla Atatürkün bulduğu terimlerdeki sezgisellik.  Örneğin üçgen dikdörtgen açı vb…

“Evrensel” kabul edilen dillerdeki terimlerin oturmuşluğu veya başarısı ile ilgili bir küçümseme, bunlar Türkçe çok daha iyi ifade edilir türünden bir gereksiz bir böbürlenme olarak değil,  çocuklarımızın ve gençlerimizin bu kavramları sezgilerine hitab eden en uygun kelimlerle daha rahat ve ezberlemeden öğrenmeleri için gündemde tutulması gereken bir mesele olarak görüyorum.

Esenlikler.