[MD-sorular] yiğit bulut-arnavut sütçüleri ve ispanyada tutuklanan darbeci generaller

Metin Odun metamaths at gmail.com
26 Şub 2010 Cum 23:31:45 EET

Böyle uzun bir yazı yazıyorum. Tek amacım var, Yiğit Bulut'un yazısının
yollanması ve o yazıdan hareketle 'mantık süzgeci' kavramına biraz dikkat
çekmek, bu kavramı az buçuk irdelemek.

Ah Bulut vah Bulut, örnekle ispat yapmış son paragrafta. Verdiği (hatalı)
örneği bazı amatör ekonomi yazarları sık sık kübizm yapmak için kullanır.

Yiğit Bulut mantık süzgeci değil mantık kevgiri kullanıyor olsa gerek.
(Öğrenci evlerinde böyle kocaman kevgirler vardır kelebek makarna için. Tel
makarnayı haşlarsın, lopdedenek diye bi koyarsın bu koca delikli kevgire,
lopuurs diye laboyu boylar makarnanın çoğu, akşam yemeğinde sek ketçap
mayonez yersin. Aç aç seyredersin Şampiyonlar Ligi maçını. Dayan Fanta'ya
sonra, aç aç. Maçın tadı tuzunu alamazsın onca pozisyona rağmen.)
Yazılarının çoğunda bolca mantıksızlık oluyor ve yazılarının çoğunu "Benim
görüşüm doğrudur." mantığıyla yazarak tüm diğer görüşleri reddediyor, diye
düşünüyorum. Rasmussen'e 'delikanlıca'  "Şerefsiz!" diyerek elde ettiği
popülariteyi, Habertürk'te sunduğu programlarda yediği laflar karşısında sus
pus olarak korumaya çalışıyor. İşinden ve dolayısıyla maaşından olacak
yoksa.

Örneğin şuna bir bakar mısınız:
http://www.ozcanbortepe.com/evrim-teorisine-inananlara-inanamiyorum-vatan-gazetesi-yigit-bulut.htm

Geçenlerde bir Windows reklamında şöyle diyordu: "Bilgisayarınızın altına
bakın, Windows bandrolü varsa orjinaldir." Bu ifade muğlak. Orjinal bir
Windows bandrolü pekala kopya Windows içeren bir bilgisayarın altında
olabilir. Yapıştırısınız, olur biter.

Demek istediğim şu, günlük hayatta ağzımızdan çıkan sözlerin içerisinde o
kadar çok çelişki olabilmesi. Bunları süzgeçten geçirip biraz geç konuşan
kişiler de var. Bu kişiler, ağzından laf çıkmadan önce saniyenin 1/4'ü kadar
bir süre -o kadar aşağı yukarı- düşünüyorlar ve bir çelişki yoksa
söylüyorlar. Bu bir fikir olabilir ve bu fikir doğru veya yanlış olabilir
ama tutarlılığına dikkat ediyorlar kastettiğim kişiler. Örneğin, sinirlenen
birisi diyebiliyor ki "Türkiye'den bir tane düzgün edebiyatçı çıkmadı." Al,
nasıl çıkmadı; Orhan Pamuk. Adamın Öteki Renkler kitabını şöyle bir
karıştırınca ne kadar büyük olduğu anlaşılıyor, yazdığı bir kitabı bitirmeye
gerek yok. Zira o kitapta etkilendiklerini falan yazıyor. Adam Kara Kitap
adlı romanında epigraf üstüne epigraf vermiş, Kara Kitap'ı anlamak için
bayağı bir kitap bitirmek gerekiyor mesela. (Bu benim Kara Kitap'ı okuduğum
anlamına gelmez, Kara Kitap'la ilgili bu bilgiyi muhtemelen Ekşi Sözlük'ten
alıp burada 'satıyorum.')

Az önce yukarıda bahsettiğim kişiler, yazarken arasıra şöyle yaparlar
mesela, yazdıklarını bir yere yollamadan önce, yayına vermeden önce, okurlar
bir kez daha.

Ön Not: Son grup toplantısında Baykal "Sabaha karşı 4'te kapınız çalındı mı
sütçü gelirdi ama artık polis/jandarma geliyor. Bir ülkede sabaha karşı 4'te
kapı çalındı mı sütçü gelmiyorsa o ülkede demokrasiden bahsedilebilir mi?"
gibi bir laf etmişti.

Baykal'ın çok iyi yaptığı bir savunma mekanizması var, laflarını mantık
süzgecinden geçirip de süzgeçleri çürük olabileceklere iyi bir örnek de
olabilecek: yorum yaparak değil soru sorarak fikir beyan etmek. Yani Baykal
şöyle yapıyor; biliyor ki sabaha karşı 4'te kapı çalınıyorsa ve karşımıza
sütçü çıkmıyorsa, bu, yaşadığımız ülkede demokrasi olmadığı anlamına gelmez,
o yüzden "...demokrasi yoktur." demiyor, diyor ki "...demokrasiden
bahsedilebilir mi?" Ve bunu gülerek yapıyor. Baktığımızda Baykal mantıksal
hata yapmamış oluyor, en fazla ne oluyor, bazı köşe yazarlarına malzeme; ki
buna bir örnek altta ve bu yazı da Yiğit Bulut'a alternatif, mantık
tülbentinden geçmiş ve biraz da keyifli bir yazı (İspanyol
generallar burada):

http://www.stargazete.com/gazete/yazar/aziz-ustel/recep-ivedik-4-sabah-4-te-kapin-calindi-mi-sutcudur-gelen-246608.htm

Mantık süzgeci derken, mesela, bir örnek olması açısından dini ele alalım.
Kuran'a göre İslam'da tek kaynak Allah'ın sözüdür, yani Kur'andır. Ama
hadisleri hükümde kullananlar var. Bu, Kuran'la çelişiyor.

"Hüküm yalnız Allah'ındır. O, yalnız ve yalnız kendisine kulluk etmenizi
emretti. Eskimez ve pörsümez din işte budur. Ama insanların çokları
bilmiyorlar." (Yusuf Suresi, 40. ayet, Yaşar Nuri çevirisi.)

"Yanında hadis sayfaları bulunanlar gidip onları yoketsinler. Zira halkı
helak eden olay, alimlerin naklettikleri hadislere uyarak Kuran'ı terk
etmeleridir." Hz. Ali (İbn Abdülberr, Camiul Beyanil İlm)

"İçinde Allah'ın hükmünün bulunduğu Tevrat yanlarında iken, nasıl oluyor da
senin hakemliğine başvuruyorlar." (Kuran, Maide Suresi, 43. ayet., Y. Nuri
çev.)

Mantık süzgeci bu ülkeye bugünlerde demokrasiden çok daha lazım.

İyi geceler.

Metin