[MD-sorular] Mantik sorusu (/sorunu)

Sakin Deli sadelikin at yahoo.com
5 Tem 2010 Pzt 14:32:33 EEST

Merhabalar.
Bir proje kapsaminda MEB 9-12 programini incelemekte iken asagidaki sorunla karsilastim.
http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=75&min=30&orderby=titleA&show=10
giris bolumu sayfa 32de verilen MEB Lise 1 programi, Mantik unitesi ile ilgili verilen etkinlik orneginde
1.
Meteorolojiden verilen bilgilere göre:

B1
: Eğer hava sıcak ve nemli olursa yağmur yağacağı,

B2
: Eğer hava sıcak ise havanın nemli olacağı,

B3
: Bugün havanın nemli olduğu,

bilinmektedir.

a.
Bu bilgilere dayanarak bugün yağmur yağıp
yağmayacağının belirlenmesi istenir.

b.
Yukarıda verilen cümleleri örtecek şekilde;

p : Hava sıcak,

q : Hava nemli,

r : Yağmur yağacak

     önermelerini oluşturmaları istenir.

c.
B1, B2 ve B3 te
verilen cümlelerin  p, q ve
r önermeleri cinsinden,

B1 : (p ve q) => r

B2 : p => q

B3 : q

B4 : r

biçiminde
mantıksal modeli kurdurulur.

d.
Yağmurun yağması (B4 önermesinin doğru
olması) için B1, B2 ve B3 önermelerinin doğru
olması gerektiği fark ettirilir.

Yağmurun
yağması (B4 önermesinin doğru olması) için B1, B2
ve B3 cinsinden mantıksal modelinin,

(B1 ve B2 ve B3 ve B4) => rveya

[((p ve q) => r) ve (p => q) ve  r ]=> r                           (*)olduğu buldurulur.

Yukarıdaki ifadenin totoloji olduğu fark ettirilir.

 denilmis. Benim yaptigim incelemeye gore bu ifade totoloji degil, ornegin p ile r  yanlis ve q dogru oldugunda  (*) yanlis buluyorum. (Yani, programin iddia ettiginin aksine totoloji degil.)
Varsa, nerede hata yaptigimi bilmek isterim.
Ilgilenenlere simdiden tesekkurler ve kolayliklar.
Sakin