[MD-sorular] Bir teorem ve kanıtı: Tanrı VARSA tektir

Metin Odun metamaths at gmail.com
17 Tem 2010 Cmt 15:52:15 EEST

Konu Tanrı ve Kuran olunca e-postaya ilginç bir ayetle başlamak istiyorum
izninizle, ilginç bir benzetme. Kuran'ın edebi dili gerçekten çok güçlü.:

Fani dünya: "Herhangi biriniz ister mi ki; altından ırmaklar akan, içinde
her tür meyvesi olan, hurmalardan, üzümlerden oluşmuş bir bahçesi bulunsun,
kendisinin güçsüz-çaresiz yavruları da olsun ve bu haldeyken üstüne
ihtiyarlık çöksün, tam bu sırada o bahçeye alevli bir bora isabet etsin de
bahçe, baştan başa yansın. Allah size ayetleri işte bu şekilde açıklıyor ki,
inceden inceye ve derinden derine düşünebilesiniz." Kuran, Bakara, 266.
(Çev. Yaşar Nuri Öztürk.)

--------------

Gelelim konuya. Dün bir Kuran tercümesinin ortalarını rastgele açıp, bir
ayete baktım. Orada, baktığım ayetin hemen altında, ayetin tanrının
birliğinin kesin kanıtı olduğuna ilişkin bir yorum vardı. O yorumu
sadeleştirip matematik diline çevirmeye çalıştım. Altta sırasıyla ayeti,
yorumu ve kitapla ilgili bilgileri bulabilirsiniz. Amacım tanrının varlığını
tartışmak değil, o konunun yeri burası değil. Tartıştığım eğer varsa
tanrının bir tek olduğu ve bunu matematikle ifade etmek. Ayetten sonraki
parantez içerisindeki açıklama bana ait değil, kitapta var. (Kuran'ı (varsa)
Allah'ın gönderip göndermediğini de tartışmıyorum...)

---------------

*Tanım*. Kendisi haricindeki her şeyi yaradana (varsa) tanrı denir. Tanrı
varsa, ezelden beri vardır, onu kimse yaratmamıştır.

*Teorem*. Tanrı varsa tektir.

*Kanıt*. Varsayalım ki iki tanrı olsun, bunlara tanrı1 ve tanrı2 diyelim.
tanrı1, tanrı tanımı gereği tanrı2'yi yaratmıştır. Çelişki. tanrı2'nin
yaratılması tanrı tanımına aykırıdır, tanrı yaratılan bir şey değildir.
Demek ki iki tanrı olamaz, varsa bir tane tanrı olur.

Yukarıdaki irdeleme şunun gibi bir şey: Bir kümenin maksimumu varsa tektir.
Şunu da hemen belirtmek yerinde olur. Tanrı tanımı değiştirirse iki tanrının
olması (haşa) anlamlı olabilir...

---------------

Enbiya suresi, 22:

"Eğer, yerde ve gökte Allah'tan başka tanrılar bulunsaydı, yer ve gök
(bunların nizamı) kesinlikle bozulup gitmişti. Demek ki Arş'ın Rabbi olan
Allah, onların yakıştırdıkları sıfatlardan münezzehtir."

(Bu âyet, Allah'ın birliğini gösteren en güçlü delillerden birini ortaya
koymaktadır ki, bu delil, âlemin nizamıdır. Gerçekten, eğer birden fazla
ilâh olsaydı, bunlar ya birbiri ile anlaşır veya anlaşamazlardı. Birbiri ile
anlaştıkları, beraberce ayni şeyi yaptıkları, yarattıkları, âleme beraberce
nizam verdikleri taktirde, ya biri diğerine muhtaç olurdu ki, bu durumda da
diğerinin varlığı gereksiz olur. Şu halde Allah birdir. Öte yandan, eğer bu
ilâhlar birbirleri ile anlaşamazlar, birinin yaptığına, yarattığına diğer
karşı çıkarsa, o zaman da âlemde nizamdan eser kalmaz, âyette buyurulduğu
gibi <<Yer ve gök bozulup giderdi.>> Halbuki âlemde eşsiz bir nizam
mevcuttur. Şu halde Allah birdir.)

*Kaynak*: Kur'ân-ı Kerîm ve Açıklamalı Meâli, Basım yeri Medine, Kral Fahd
Kur'an-ı Kerim Baskı kurumu (Hac ve Evkaf Bakanlığı denetiminde), Suudi
Arabistan krallığı, 1407-1987)

*Hazırlayanlar*: Dr. Ali Özek  başkanlığında Hayreddin Karaman,Ali Turgut,
Mustafa Çağrıcı, Dr. İbrahim Kafi Dönmez, Sadreddin Gümüş. Medine-i
Münevvere'de yeniden gözden geçirip neşre hazırlayan

Dr. Abdullah Mubeşşir Al-Terazi
Kral Abdülaziz Üniv., Edebiyat Fak., Öğr. Üyesi
Suudi Arabistan, Cizre.

*Takdim*: Dr. Ali Özek, İst. Yüksek İslam Enst. Müdürü ve Vakıf başkanı,
İstanbul, 1982.

(Bu ayrıntılı bilgileri kitaba ulaşmak isteyenler için kolaylık olsun diye
yazdım.)

İyi günler.

Metin