[MD-sorular] sakince bir uniqueness tartışması

Metin Odun metamaths at gmail.com
19 Tem 2010 Pzt 13:31:48 EEST

teklik tartışmasıydı ama ister istemez biraz saptırdık tartışmayı. hemen
şunu belirteyim. bu tartışmanın bu şekilde hafif matematiksel-daha çok
felsefi olarak sağlıklı ilerlemesi memnun edici ve liste düzenine de aykırı
değil. umarım bu şekilde devam ederiz ve sonlandırabiliriz ne zaman
sonlanacaksa.

ben hata yaptım bir evvelki mesajımda. aşağıdaki ilk paragrafta haklısınız.
şimdi kurandaki "herşey" ile tanrının ne kastettiği çok önemli aslında.
herşey... iyi de acaba hangi herşey(?) tutarlı olan her şey olsa gerek. yani
tanrının herşeye gücünün yetmesi kapsamına hem sonsuza kadar var olması hem
de kendini yok etmesini bir arada yapabilmek dahil olmasa gerek.
aşağıdakinden bir önceki mesajınızda vurguladığınız "sonuç: tanrıya insani
mantıkla yaklaşmanın sonu hüsran olabilir." ifadeniz de çok önemli. misal
tanrı sonsuza kadar yaşayacak diyoruz. ama bizim için geçerli olan zaman
kavramının tanrı için de geçerli olduğunu ki geçerliyse bile aynı
kriterlerde geçerli olduğunu nereden biliyoruz ya da biliyor muyuz? bazıları
der ki tanrı için herşey olmuş bitmiştir ki buna karşı çıkanlar var. aslında
kuranda da tanrının zamanla ilgili açıklamalarını biliyoruz, var bunlar.
onun zamanı ile bizimkinin farklı oldugu.

dolayısıyla üç taş yorumu da çürüyor: tanrının gücünün yettiği herşey
tutarlı olan herşeydir. belki bu yorumum da hatalı olabilir, şöyle ki tanrı
belki de öyle bir güce sahiptir ki bize tutarsız gelebilen şeyleri bile
yapabilir. yani en iyi algoritmayla oynanan üç taş oyununu kazanabilir bile
tanrı! siz diyorsunuz ki kazanamaz. amma ve lakin bizim tutarlı dediğimiz
şeyin -optimum stratejideki üç taş oyununda kazanan olmayacağı- tutarlı
olduğunu nereden biliyoruz? burada biraz zorlama yapıyorum, farkındayım. ama
umarım ne düşündüğümü ifade edebilmişimdir, tanrı bu! yapar yapar!

veya dediğiniz gibi

tanrı kavramını bizim aklımızla sorgulamak eksik bir sorgulama olabilir.
zira görmediğimiz ve tanımında bile uzlaşılamayan, (tanrı varsa bile)
hakkında çok az bilgiye sahip olduğumuz bir olguyla ilgili konuşuyoruz.
tekrar (bu tartışmaya dahil olma hevesinde olacaklara nacizane( bir
hatırlatma yapmak isterim, tanrının yokluğunu-varlığını tartışmıyoruz...

metin