[MD-sorular] matrix

Burak Kaya burakvonkaya at gmail.com
31 Tem 2010 Cmt 01:43:13 EEST

Şöyle bir teorem var işleri belki kolaylaştırır. Genelleştirilmiş
Cayley-Hamilton Teoremi şeklinde isimlendirmiş Hoffman ve Kunze amcalar
kitaplarında bunu:

T, sonlu boyutlu bir V vektör uzayı üzerinde lineer bir operatör olsun. p ve
f sırası ile T'nin minimal ve karakteristik polinomlarını belirtsin. O zaman

i) p, f'yi böler.

ii) p ve f'nin "multiplicity"ler hariç asal çarpanları aynıdır.

iii) p = f_1^r_1 * f_2^r_2 * ... * f_k^r_k ve f = f_1^d_1 * f_2^d_2 * ... *
f_k^d_k şeklinde asal çarpanlarına ayrılsın.
O zaman d_i=dim(ker(f_i(T)^r_i))/deg(f_i) olur.

Tabi her asal çarpan için f_i(T)^r_i operatörünü hesaplayıp bunun
çekirdeğinin boyutuna bakmak ayrı bir eziyet olacak ama neyse.

Belki de hiç böyle işlere girmeyen, matris üzerinden biraz yazıp çizip
minimal polinom hesaplayan bir algoritma vardır, bilmiyorum, araştırmak
lazım.