[MD-sorular] Eliptik Eğri

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
10 Haz 2010 Per 07:24:08 EEST

Merhabalar,

Verdiğiniz ikinci denklem bir eliptik eğri belirlemiyor. Sağ taraftaki x'in
polinomunun diskriminantını alırsanız 0 çıkıyor.

Elinizdeki denklemle bir şekilde oynayınca eliptik eğri çıkması, başka bir
şekilde oynayınca çıkmamasının ardındaki sebebi anlamıyorum. Ancak dediğiniz
mümkün tabii farklı eğriler elde edebilirsiniz ve bu iki eğrinin tüm
aritmetik özellikleri eş olabilir. Yani iki eliptik eğri arasında bir
izomorfi bulunabilir.

"Bir problem için eliptik eğri elde etme" net tanımı olmayan bir prosedür
olduğundan aynı problem için iki eliptik eğri edinilip edinilemeyeceğini
söyleyemem. Yalnız izomorfik eliptik eğrilerin varlığından, soru ne olursa
olsun yanıtın olumlu olduğunu düşünüyorum. Aritmetik bir soru bize bir
şekilde iki izomorfik eliptik eğri verirse eliptik eğri üzerindeki kesirli
noktalardan edindiğimiz bilgi soruyu aynı şekilde çözmemizi sağlar.

Fermat'nın son Teoreminde Wiles tüm "semistable" eliptik eğrilerin modüler
olduğunu kanıtlamıştır. Daha sonra başkaları "semistable" teknik koşulunu
ortadan kaldırmış ve sonuç tüm eliptik eğriler için biliniyor. Dolayısıyla
Fermat denkleminden başka bir eliptik eğri elde edilse dahi, o da modüler
olur.

Öte yandan Fermat'nın son teoreminin kanıtı bildiğim kadarıyla "Bu
denklemden elde edilen tüm eliptik eğriler modüler değildir" gibi (her ne
demekse) bir yargı içermemektedir. Çok spesifik bir eliptik eğrinin eğer
fermat denkleminin çözümü varsa modüler olmaması gerektiğini kanıtlamıştır.
Denklemden çıkabilecek diğer eliptik eğrilerle ilgilenmemektedir kanıt.