[MD-sorular] Ynt: Re: Olasilik

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
16 Haz 2010 Çar 12:31:27 EEST

Ben de soyle dusundum: Peynirin oldugu noktaya P, beyaz farenin oldugu
noktaya B, siyah farenin oldugu noktaya S diyelim.

B noktasi, P merkezli, 1 m yaricapli cemberin uzerinde rastgele secilen
herhangi bir nokta olacak.

S noktasi da, B secildikten sonra, B merkezli ve 1 m yaricapli cemberin
uzerinde rastgele secilecek.

Problem simetrik oldugundan, B noktasinin hangi nokta oldugu farketmez. Yani
B hangi nokta olursa olsun, bulmak istedigimiz olasilik degismez. Yani B
noktasinin secilmesi olayi, siyah farenin beyaz fareden once peynire ulasma
olayindan bagimsizdir.

B'yi bahsettigimiz cember uzerinde herhangi bir nokta olarak alabiliriz.
Simdi B merkezli ve 1 m yaricapli cemberi cizelim. Cozumle ilgisi yok ama,
cember P noktasindan geciyor elbette. S noktasi bu cember uzerinde rastgele
secilecek.

Farelerin hizlari ayni olduguna gore, siyah farenin peynire beyazdan cabuk
ulasmasi olayiyla, siyah farenin peynire daha yakin olmasi olayi ayni
seydir. Yani yalnizca mesafelere bakabiliriz. B'nin P'ye uzakligi 1 zaten.
Yani S'nin P'ye uzakliginin 1 veya daha kucuk olmasi olasiligina bakiyoruz.

Sekli cizerseniz goreceksiniz ki, S'nin P'ye uzakliginin 1'den kucuk olmasi
icin, bu noktanin cemberin BP yaricapindan saga ve sola dogru uzanan 60'ar
derecelik yaylarinin uzerinde secilmesi gerekir. Rastgele secim yapacagimiz
icin, bu olasilik 1/3'e esittir.

Kerem