[MD-sorular] Ynt: Re: Ynt: Re: Ynt: Re: Şapkalık

dede dede_47 at mynet.com
18 Haz 2010 Cum 13:08:37 EEST

Sn.Görkem Özkaya;
Önceki iletim de herhalde tam anlatamadığım
düşüncemi bir örnekle anlatmaya çalışayım:
Havada açılmış düşen bir paraşüt ve kullananın
toplam kütlesi (m),sürtünme kuvveti paraşütün
(v) düşme hızıyla orantılı ve orantı katsayısı k ise;
buna ait dif. denklem:dv/dt=g-(k/m)v şeklinde olup,
bunun çözümü v(t)=(mg/k)(1-e^(-kt/m) şeklindedir.
(t=0 için v=0 başlangıç koşulu altında ki çözüm olup;
t, saniye olarak zaman, g yer çekim sabiti)Burada
v(0)=0 ve ancak v(sonsuz)=mg/k olacaktır.
Kuramsal olarak "atlayan paraşütçünün son hızı/limit hızı
sonsuz zaman sonra olmakta ve değeri ise (mg/k) dır."
denilebilir.Ancak pratikte bu limit hıza 10-20 sn sonra ulaşılır;
zira bu sürenin sonunda limit hıza, (mg/k)(e^(-kt/m) teriminin etkisi
çok azdır ve göz ardı edilir.Bunu böyle almasak, fiziksel dünyada
hiç bir sistem sonlu zamanda "kararlı hale gelemez" demek
durumunda kalırız (sizin düşünceniz).Yine örneğin "saf sinüs" eğrisi
yoktur,
zira bir sinüs eğrisi Fourrier serisine açılırsa, sonsuz adet(!)
sinüs/cosinus
lü terim toplamından oluştuğu görülür(Elektrik mühendisliğin de
bu serinin ilk terimine "temel harmonik",diğerlerinede "yan harmonikler"
diyoruz.)
Dikkat ederseniz hesaplarımızı sinüs eğrisiyle yaparız; fourrier açılımını
kullanmayız.
Yani "yaklaşıklığı" baştan seçeriz.Ne demiş bir düşünür:"Pi sayısı sonsuz
ondalıklıdır,
aqma gerçek hayatta sadece 4-5 ondalığını kullanırız." Siz tartışılan
konuya
"kuramsal açıdan" be ise pratik açıdan yaklaşıyoruz; farkımız bu sadece..
Esenlikler dilerim..
A.Kadir Değirmencioğlu

Dip Söz:Bir önceki ileti de, Sn.E.Mehmet Kıral'ın "kurgusal" düzeneğin de
kast ettiğim yörünge(orbit); (-Q) yüklü ipin içeride ki (-q) yükle
etkileşimi
sonucu dıştaki ipin alacağı şekildir.Bunun daire değil,daireye çok yakın
elips olacağını savlıyorum.Ek olarak, benim "ters kare" yasasıyla ilgili
sözlerim
itme içinde geçerlidir.Sn.Kıral'ın; itme halinde dahi daire bir şeklin
ortaya
çıkmayacağını görebilmesi için:Bir kartonun üzerine ince demir tozlarını
yaysın,
altına bir miknatısın birbirini iten N-N ( veya S-S) kutuplarını yanyana
tutsun
ve demir tozlarının oluşturacağı "yörüngeyi" incelesin.Bunlarda "daire
biçimli"
bir iz/yörünge bulamayacaktır.Elektrikli düzenekler/sistemler,çok çok özel
koşullar
oluşturulmadıkça "daire" yörüngeler oluşturmazlar!