[MD-sorular] Ynt: Re: Ynt: Re: Ynt: Re: Ynt: Re: Şapkalık

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
19 Haz 2010 Cmt 08:50:50 EEST

Gönderdiğiniz ekte bir sürtünmesiz ortamdan bahsedilmiyor. İtiraf ediyorum
ben manyetik alan ve uyguladığı kuvvet nasıl çalışır pek anlamıyorum, ancak
kullandığınız "kuvvet çizgileri" terminolojisinden şunu çıkartıyorum. Uzayda
bir mıknatıs ve serbest demir tozu olsun. Bir demir tozu zerreciği eğer
herhangi bir kuvvet çizgisinin üzerindeyse, kuvvet çizgisi yönünde bir
kuvvete maruz kalacaktır. Bu da onun hareket etmesine ve kuvvet çizgilerinin
bittiği yere, yani mıknatısın bir ucuna toplanmasına sebep olacaktır.

Mıknatısın takip ettiği yörünge bir çember olmayacaktır muhtemelen. Yalnız o
yörüngenin neden bir elips ya da hiperbol olması gerektiğini de göremiyorum
(ya da kuvvet çizgilerinin neden o şekilde olması gerektiğini de).

Öte yandan ben yine mıknatıs örneğinin doğru benzetme olmadığını, çünkü
mıknatısta iki merkez varken, elektrik kuvvetinde tek bir merkez olduğunu
söylüyorum. Ayrıca serpilen demir tozları da doğru bir benzetme değil. Eğer
biz negatif yüklü topun etrafına ayrık negatif yüklü parçacıklar serpseydik,
o zaman herhangi bir şekil oluşmaz, tüm parçacıklar sabit toptan
uzaklaşırlardı sadece.