[MD-sorular] MD-sorular Toplu Mesajı, Sayı 534, Konu 1

ozgur baskaya baskaya_ozgur at yahoo.com
19 Haz 2010 Cmt 19:22:33 EEST

Sayın A.Kadir Değirmencioğlu,

bulmacamın size güzel zaman geçirtmiş olması beni mutlu etti.
Umarım buraya fikrini belirtmese de, başka üyeler de ilgilenmişlerdir.

"İletinizden bu bulmacanın internette çözümü olduğunu yazmışsınız,meraklandım."
diye yazmışsınız...

Yanlış anlaşılmasın;
bu bulmacanın internette çözümü yok, çünkü bu şekliyle kendim yarattım.
Özellikle asal sayılarla ilgili "bağıntıları" -şansımın da yardımıyla-
ben denk getirttim.

İnternette bulunan çözümler, limit yardımıyla Fibonacci serisinin
bir sonraki elemanın onun öncekine oranının sonsuzuncu n'de yakınsadığı
değeri bulmak yolunda. Örneğin "Fibonacci" ve "limit" arama sözcükleriyle
aratılırsa karşınıza çıkması lazım.

Ama aynı sizin de kendi bulduğunuz sonuca varılıyor zaten kolayca:
R1 için R1^2-R1-1=0 (R1^2=1+R1) --> Kökler: +Phi ve -phi
R2 için R2^2+R2-1=0 (R2^2=1-R2) --> Kökler: +phi ve -Phi
Pozitif kök seçildiğinde R1=Phi(=1,618...) ve R2=phi(=0,618...)
Eğer benim sorduğum gibi önce R1 bulunduysa, zaten R2=1/R1 olur
(sizin de uyguladığınız gibi).

Önceki iletilerimin birinde Phi ve phi arasındaki bir kaç bağıntıyı
yazmıştım sanıyorum. Kısaca bazılarını yinelemek gerekirse:
Phi=1/phi
Phi-phi=1
Phi+phi^2=2
Phi^2+phi^2=3 ...

"Herhangi iki -pozitif rasyonel- sayının" toplamı ile başlatılan
bu özel serinin yukarıda belirtilen oranının hep aynı sonuca gidiyor
olması bence felsefik bir konu. Doğadaki çoğalma/büyüme/gelişme gibi
olguların temelinde yatıyor olduğunu düşündürtüyor.

Doğada görülen Phi sayısının "5" sayısının karekökünden türediği
gerçeğini göz önüne alırsak -üzerlerinde Phi sayısının da bulunduğu-
Pentagram'ın (beş köşeli yıldız) ve Pentagon'un (düzgün beşgen)
ve hatta Dodecahedron'un (her biri düzgün beşgen olan yüzeylerin
12 adedinin bir araya gelmesiyle oluşan kapalı "Eflatun cismi")
antik çağlardan beri gördüğü ilgiyi daha iyi anlayabiliriz.

Saygılarımla

Ö.B.

---

Sayın Özgür Başkaya;
Siteminizde haklısınız,benim çözümüm tüm üyelere gidince
haliyle hiç kimse de "çözme aşkı" kalmadı,kimse bulmaca çözme zevki almadı!
"Bulmacanız" benim en çok sevdiğim türdendi,hemen çözüme yoğunlaştım.
Aklıma ne internet geldi,ne de araştırıp çözümü nasıl diye bakmak...
(Şu ana kadar da bakmış,araştırmış değilim)Benim çözüm aşamalarım şöyle:
1-Önce "n=31 ve 11. ondalığa kadar hesaplama" vurgunuzdan,R1 ve R2 sayılarının
ondalık kısmının eşit olması "gerekliliğini",S(1) ve S(2) nin "rasgele”
seçilmesinden ise,R1 ve R2 nin bu sayılara fazla bağımlı olmadığını çok büyük
n sayıları için S(1) ve S(2) nin önemsiz olabileceğini düşündüm.
2-Verdiğiniz S(n)=S(n-1)+S(n-2) fark denkleminin (difference equation)
her iki tarafını S(n-1) bölerek,n→∞ için limit aldım,yani
lim(S(n)/S(n-1)=1+lim(S(n-2)/S(n-1)) alarak büyük sayılarda
(n=31 vurgulamanız!) bunun R1=1+ lim((S(n-2)/S(n-1))
olduğunu düşündüm.Büyük sayılarda,   n→n+1 için,
lim(S(n-2)/S(n-1))=lim(S(n-1)/S(n) =R2=1/R1;olur,yani R1=1+1/R1 buldum.
Buradan (R1)^2-R1-1 ikinci derece denkleminden
R1=(kök(5)+1)/2=1.6180033…..(altın oran!) ve diğer kök R2=1/R1=0.6180033….
=R1-1 buldum. Bu iki kökün ondalık kısımları eşitti tabii..Bilmece çözülmüştü!
3-Bu çözümün doğruluğu için başka bir test yaptım.Verdiğiniz fark denklemi
Fibonacci dizisinin “fark” denklemiydi.(bu dizi de her terim, kendinden önceki
iki terimin toplamıdır,biliyorsunuz) Bu dizinin bilinen “kök(5)“ li çözümünden;
S(n)/S(n-1) oranını n→∞ için limitini alınca benim önceden bulduğum R1 ile aynı
olduğunu görünce,çözümün doğruluğuna emin oldum ve  listeye yazdım.
İletinizden bu bulmacanın internette çözümü olduğunu yazmışsınız,meraklandım.
Çözümün olduğu yerin adresini verirseniz;benimkiyle “karşılaştırmak” isterim.
Sağlıklı bir yaşam dileklerimle..
A.Kadir Değirmencioğlu