[MD-sorular] Re: Kafayi yedirten dogal sayilar

Burak Kaya burakvonkaya at gmail.com
28 Haz 2010 Pzt 23:13:05 EEST

Listeye yeni üyeyim ve bundan önce bu konuya iki mesaj atmıştım ama
mesajlar moderatör onayı beklerken gönderimleri iptal edip daha önce
yazdıklarımı tek bir mesajda biraz daha düzgünce toparlayım dedim, eğer
yanlışlıkla daha önce yazdıklarım da listeye ulaşırsa şimdiden pardon :).

> [...]
> /23 Haz 2010 Çar 00:41:44 EEST/
> Bu soruyla alakalı, cevabını alırsam bu soruyu anlamamızda önemli bir rol
> oynayacağına inandığım ve kaç zamandır cevabını aradığım bir soruyu sormak
> istiyorum.
>
> Kümeler kuramının (ZFC'nin örneğin) modeli ne demektir. Örneğin gruplar
> kuramının bir modeli herhangi bir grup örneğidir. O grup da temelinde bir
> kümedir. Ancak kümeler kuramınınki nedir?

Bir yapının ( http://en.wikipedia.org/wiki/Structure_(model_theory)
<http://en.wikipedia.org/wiki/Structure_%28model_theory%29> ), bir
teorinin (belirli bir formal dil içerisindeki bir cümleler topluluğunun)
modeli olmasının matematiksel tanımı -takdir edeceğiniz üzere- belli. Bu
tanımda modelin evreninin (yani teoriyi üzerinde yorumlayacağımız
nesneler topluluğunun) bir küme olduğu söylenir. Anladığım kadarıyla
sorunuz "kümeler teorisinin bir modelinden konuştuğumuzda o modelin
evreni, modelin matematiksel tanımı gereği bir 'küme' olmak zorunda, ama
tüm evrenimiz kendisini içeremez ve dolayısıyla küme olamaz, o zaman
nasıl oluyor da o toplulukten kümeler teorisinin bir modeli olarak söz
edebiliyoruz?" gibi bir şey. Daha önce ben de bunu kafaya takmış olmakla
beraber -çok keskin olmamakla beraber- bazı cevaplara ve yaklaşımlara
ulaştım. Daha iyi anlaşılmak için bazı teoriler ve bu teorilerin
modelleri ile ilgili bir kaç örnek ekleyeceğim:

Şimdi ZFC'den önce, ZFC'den daha basit olan ZFC-Axiom of Infinity+~Axiom
of Infinity teorisinin bir modeline bakalım. Tüm sonlu kümeler topluluğu
(yani rankı \omega'dan küçük tüm kümeler, bu kümeye M diyelim) bu teori
için bir model oluşturur. Bu teorideki aksiyomların hepsinin teker teker
bu yapı içerisinde doğru olduğunu kontrol edebilirsiniz. Peki bu çek
etme işini biz insan olarak sözel bir şekilde yapabiliyoruz ama bu
matematiksel olarak ifade edilebilir mi?

Bir yapının bir teorinin modeli olmasının tanımı kümeler üzerinden
yapıldığına göre bu, ZFC içinde ifade edilebilir. Yani ZFC'nin dilindeki
cümleleri uygun bir şekilde kümelerle kodlarsanız (açıkçası böyle bir
kodlama bilmiyorum ama Gödel numaralandırmasına benzer bir şey teoride
yapılabilmeli), öyle bir phi(x,y) formülü vardır ki, x kümesi y
kümesinin belirttiği cümleler topluluğu için bir model ise phi(x,y)
doğru olur, aksi halde phi(x,y) yanlış olur. Yukarıda teorinin
aksiyomlarının hepsinin M içerisinde doğru olduğunu kontrol
edebilirsiniz derken aslında kastettiğim, t bu teoriyi kodlayan bir küme
ise, "phi(M,t)" cümlesinin *ZFC*'nin bir teoremi olduğu idi. Kısaca ZFC,
ZFC-Axiom of Infinity+~Axiom of Infinity'nin bir modele sahip olduğunu
kanıtlayabiliyor. Ama ZFC-Axiom of Infinity+~Axiom of Infinity, M'nin
kendisi için bir model olduğunu kanıtlayamaz, çünkü bu teoriye göre M
bir küme bile değil (çünkü teorimiz sonsuz kümelerin var olmadığını
söylüyor)!

Şimdi M, ZFC-Axiom of Infinity için de bir model. Ama ZFC'nin herhangi
bir modeli de ZFC-Axiom of Infinity için bir model. Ama burada Axiom of
Infinity doğru olduğu için, bu model M dediğimiz nesneyi bir küme olarak
tanıyor. Kısaca M dediğimiz topluluk aynı teorinin iki farklı modelinin
birinde varken -yani o modele göre "küme" sıfatını hakediyor iken-,
diğerinde yok.

(Aşağıdaki kısmı daha detaylı olarak Paul Cohen'in Set Theory and the
Continuum Hypothesis kitabının Ch.2.7. kısmında bulabilirsiniz)

Bunlar kenarda dursun. Yukarıdakine benzer bir işi şimdi ZFC'nin kendisi
üzerinde yapacağız. Bu sefer ZFC'ye ekstra bir T aksiyomu ekleyeceğiz:
Öyle bir sayılamaz A kardinal sayısı vardır ki, her B<A kardinali için
|P(B)|<A, ve A, A'dan küçük B tane kardinal sayının toplamı olarak
yazılamaz.

Şimdi ZFC+T'nin herhangi bir modelinde, rankı (
http://en.wikipedia.org/wiki/Rank_(set_theory)
<http://en.wikipedia.org/wiki/Rank_%28set_theory%29> ) A'dan küçük tüm
kümelerin kümesine N diyelim. Rankı verilen bir ordinalden küçük tüm
kümelerin gerçekten de bir küme oluşturduğu kanıtlanabilir. Yani N diye
bir küme gerçekten ZFC+T'nin herhangi bir modeli içerisinde var. Şimdi
iddiamız N'nin ZFC için bir model oluşturduğu. Cohen formall ispatı
yapmıyor ama bunun sezgisel olarak şuradan görülebileceğini söylüyor: A
yukarıdaki özellikleri sağladığı için, rankı A'dan küçük olan bir küme
üzerinde kuvvet kümesi ya da yerleştirme (replacement) aksiyomunu
kullanarak rankı A'dan büyük şeyler elde edemeyiz. Diğer aksiyomların da
rankı A'dan küçük şeyleri sabit bıraktığı ortada. Yani N kümesi bir nevi
ZFC'nin aksiyomları altında "kapalı". Bir önceki örnekteki gibi tüm
aksiyomlar kontrol edilerek N'nin ZFC için bir model oluşturduğu formal
olarak da *ZFC+T* içerisinde kanıtlanabilir. Yani u, ZFC'nin
aksiyomlarını kodlayan küme ise, phi(N,u) ZFC+T'nin bir teoremidir.

Şimdi ZFC+T, ZFC'nin bir modele sahip olduğunu (dolayısıyla tutarlı
olduğunu) kanıtladığına göre T, ZFC'den bağımsız olmalı. Aksi halde
Gödel'in teoremiyle çelişiriz. Yukarıdaki özelliği sağlayan kardinallere
"inaccessible cardinal" deniyor (aslında sanırım literatürdeki tanım
biraz daha farklı ama Cohen kitabında böyle tanımlamış). İnternette
biraz araştırma yaparak bu kardinaller hakkında daha çok bilgi
edinebilirsiniz. Şu an için bize sadece bu kardinallerin var olduğunu
söyleyen aksiyomların ZFC'den bağımsız oldukları bilgisi gerekiyor.

Şimdi T, ZFC'den bağımsız olduğuna göre, ZFC tutarlı ise, hem ZFC+T hem
de ZFC+~T tutarlı teorilerdir ve Gödel'in completeness teoremi gereği
ikisinin de modelleri vardır. Dolayısıyla ZFC tutarlı ise, ZFC'nin öyle
iki modeli var ki birinde N diye tanımladığımız obje modelimizin
evreninde var, diğerinde ise yok.

Şimdi kümeler teorisinin bir modeli ne demektir sorunuzu tam olarak
yanıtlamadığımın farkındayım ama ilk başta da dediğim gibi zaten bir
yapının bir teorinin modelinin olması tanımı belli. Kümeler teorisinin
biricik, "official" bir modeli yok. Eğer dışarıda bir yerlerde bir
kümeler evreninin var olduğuna inanıyorsanız ve sizin için orada bir
"inaccessible cardinal" varsa, sizin için küme olan bir obje benim
evrenimde küme olmak için "çok büyük" kalıyor olabilir. Ya da sizin
kümeler evreninizde eğer her küme inşa edilebilir (
http://en.wikipedia.org/wiki/Constructible_universe ) ise size göre
\aleph_0 ile 2^\aleph_0 arasında kardinal bir sayı yoktur ama benim
evrenimde araya bir sürü kardinal sayı girebilir.

Buradan varmak istediğim nokta şu, birisi mesela "\kappa inaccessible
bir kardinal olsun. V_\kappa (rankı \kappa'dan küçük kümeler) ZFC için
bir model oluşturur" dediğinde aslında kanıtladığı ZFC+T'nin phi(N,u)'yu
kanıtladığı. Bu dediğimizi değişik bir biçimde ifade edersek aslında
kanıtlanan "Inaccessible bir \kappa kardinali var ise V_\kappa
içerisinde ZFC'nin aksiyomları doğrudur" cümlesinin ZFC'nin bir teoremi
olduğu.

Ya da biri çıkıp inşa edilebilir evrenin ZFC'nin bir modeli olduğunu
iddia ettiğinde söylediği şey aslında, inşa edilebilir kümelerin ZFC'nin
tüm aksiyomlarını "sağladığı"dır. Bu da şuna denk; ZFC'nin aksiyomlarını
inşa edilebilir kümelere kısıtlarsanız (yani aksiyomlarda "quantify"
ettiğiniz tüm kümelerin inşa edilebilir olduğu koşulunu bu aksiyomlara
eklerseniz) oluşan yeni önermelerin ZFC'nin bir teoremi olur.

*Hoş bu son örnekte yukarıda dediğimle biraz çelişmiş olacağım çünkü
inşa edilebilir kümelerin, L'nin hiç bir zaman küme oluşturmadığı ZFC
içerisinde kanıtlanabilir (çünkü tüm ordinaller üzerinde bir birleşim
alınıyor)*. Ama gene de ZFC'nin aksiyomlarının inşa edilebilir kümeler
"class"ında doğru olduğunu gösterebildiğimiz için model demekte sakınca
olmasa gerek :) (evet burada biraz yan çizdim).

Biraz uzun bir yazı oldu ama bu kadar uzatmamın nedeni aslında benim de
sormak istediğiniz şeyi zamanında çok kafaya takmış olmam, zaten dediğim
gibi şu an da çok "keskin" bir yaklaşıma sahip değilim ama en azından
birisi kümeler teorisinin bir modeliyle ilgili bir kanıt yaptığını
söylediğinde, yaptığı işi *ZFC içerisinde* yaptığına ikna olmuş durumdayım.

Tibet efendi, doğal sayılar, rasyonel sayılar, gerçel sayılar varlar,
çünkü ZFC'nin tutarlı olduğuna (buna denk olarak bir modeli olduğuna)
inanıyoruz. Matematiksel argümanlar yapısı gereği sonuçta hep başka
şeylere dayanmak zorunda ve en dipte şu an için ZFC var. Eğer ZFC'nin
tutarlılığına inanmazsak zaten ortada matematik kalmaz.

Burak.