[MD-sorular] ATMACA

MEHMET ERŞEN ÜLKÜDAŞ meulkudas at hotmail.com
1 Mar 2010 Pzt 20:14:05 EET

Sayın MD-ortak-sorular üyeleri,
vaktiyle Hind matematiği üzerine yazılmış
İngilizce bir kitapta okumuş olduğum,
Sanskritce el-yazması bir kitaptan alındığı belirtilen
şu öykü soruyu, mealen Türkçe'leştirerek
sizlere iletiyorum.
-
Yanıtlarınız için önceden
teşekkürlerimi sunarım,
MEÜ.

-
Bir atmaca bir ağacın üzerinde, ağacın tam karşısında sinmekte olduğu
bir kayalıktaki kovuktan çıkıp süratle bu ağacın dibindeki deliğe tırtılları
yemek için girecek olan bir yılanı avlamak üzere pür dikkat bekliyor.
SORU:
Yılan kovuktan çıkıp hızla deliğe doğru kayıp gider iken atmaca
yılanı yakalamak için hangi anda hamle yapmalıdır ?
-
DİKKAT, iletinin bundan sonraki bölümünü hemen okumadan önce lütfen bir
süre bekleyiniz, zira burada problemin çözümüne yararlı bilgi var !
-
Problemi çözer iken şu kabullerin yapılması gerektiğini
keşfettim, gerçi sizler de bu kabullerin zorunlu olduğunu bulabilirsiniz,
ben gene de fazla yorulmak istemeyen üyeler için bu kabulleri
kaydediyorum, dileyen elbette bu kabulleri göz ardı eder, hiç okumadan
problemin çözümüne girişebilir.
-
Kabuller : yılan ve atmaca birer nokta-cisim'dir,
her ikisi de düzgün doğru hareket yapar,
kovuk ve delik aynı yatay düzlemdedir,
atmacanın başlangıç konumu ve dipteki ağaç deliği düşey bir doğru üzerindedir,
ağacın tepesinden fırlayan atmaca yılanı yakalayacağı noktaya kadar
sabit hızla ve doğrultusunu değiştirmeksizin düzgün doğru hareket yapacaktır,
yılan da yalnızca düzgün doğru hareket yapabilecek olup yalnızca bir kez
ve aniden doğrultu değiştirebilmektedir.
Atmaca erken fırlar ise yılan atmacayı görüp aniden yapacağı sapma
ile yakalanmaktan kaçıp kurtulacak,
atmaca atılmakta geç kalır ise yılan ağaç deliğine girip saklanacak

av olmaktan bu kez de böylece kurtulmuş olacaktır.

Algılama ve tepki süreleri sıfır kabul edilecektir,
şöyle ki atmaca yılanı gördüğü an ağaç tepesinden fırlamak,
benzer biçimde yılan da atmacanın fırladığını gördüğü anda sapma
yapmak yeteneklerine sahiptir.

Windows Live: Arkadaşlarınız size e-posta gönderdiklerinde Flickr, Twitter ve Digg'deki hareketlerinizi görürler.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:tr-tr:SI_SB_3:092010