[MD-sorular] Ynt:Re: asal sayılar ile ilgili bir soru

Burak Yücesoy burakyucesoy at gmail.com
12 Mar 2010 Cum 01:02:36 EET

x + y = z

denkleminde

x(mod p) + y(mod p) = z(mod p) ---> Burada eşitlik yerine *denklik *
kuruyoruz.

Eğer eşitlik kurmak istersek denkliğin sol tarafının tekrar p ye göre modunu
almalıyız.

(x(mod p) + y(mod p))(mod p) = z(mod p)

Normalde z yi hesaplamak serbest olsaydı. z nin kareköküne kadar olan asal
sayılara göre modunu alacaktık. Eğer bütün modlar 0 dan farklı ise z bir
asal sayıdır diyecektik. Şimdi z yi hesaplayamadığımız için x ve y nin asal
sayılara göre modlarını bulup toplayacağız. Eğer hepsi 0 dan farklıysa z bir
asal sayıdır diyeceğiz ama burda bir sorun var. Normalde z nin kareköküne
kadar olan asal sayıları inceliyorduk ama şimdi z yi bilmediğimiz için z nin
karekökünü de bilmiyoruz. Nereye kadar olan asal sayıları inceleyeceğiz?

Bu noktayı da şu şekilde çözüyoruz.

x + y = z olduğuna göre x ve y den büyük olanı aynı zamanda z nin yarısından
büyük. 4 ten büyük sayıların yarısı da karekökünden büyük olduğu için x ve
ye den büyük olanına kadar asal sayıları incelememiz yeterli. Şimdi
örneklere geçelim.

x = 8 y = 9

max(8,9) = 9 ---> Yani 9 a kadar olan asal sayılara göre mod alacağız.

2 ye göre incelersek 8 yerine 0, 9 yerine 1 sayısıyla işlem yapacağız. Yani
8 ve 9 u toplamak yerine 0 ve 1 i toplayacağız.
8 + 9 = 0 + 1(mod 2) = 1(mod 2)
3 e göre incelersek 8 yerine 2, 9 yerine 0 sayısıyla işlem yapacağız.
8 + 9 = 2 + 0(mod 3) = 2(mod 3)
8 + 9 = 3 + 4(mod 5) = 2(mod 5)
8 + 9 = 1 + 2(mod 7) = 3(mod 7)

Tüm sonuçlar 0 dan farklı olduğuna göre 8 + 9 asal sayıdır.

x = 30 y = 19

max(80,63) = 63 ---> Yani 80 2 kadar olan asal sayılara göre mod alacağız.

80 + 63 = 0 + 1(mod 2) = 1(mod 2)
80 + 63 = 2 + 0(mod 3) = 2(mod 3)
80 + 63 = 0 + 3(mod 5) = 3(mod 5)
80 + 63 = 3 + 0(mod 7) = 3(mod 7)
80 + 63 = 3 + 8(mod 11) = 0(mod 11)

Daha 11 e göre mod alırken 0 la karşılaştık. Kalan asal sayılara göre
incelememize gerek yok. 80 + 63 asal sayı değildir. Nitekim toplarsak
görürürüz ki 143 sayısı 11 ve 13 olmak üzere çarpanlarına ayrılır.

--
Burak Yücesoy