[MD-sorular] Sıcak cisim

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
17 Mar 2010 Çar 17:04:41 EET

Bu yaptiginiz esasinda yanlis olur. Ben o fonksiyonu ornek olarak vermistim.

Daha duzgun bir ornek, T(t)=T_oda + (T_0 - T_oda) exp(-kt) gibi birsey olur.

Yani t artarken utunun sicakligi odanin sicakligina yaklasir. Siz benim
verdigim ornegi oldugu gibi kullanarak T(t) sifira yaklasiyor gibi
dusunmussunuz. Bu gercekci bir model olmaz.

1/k sayisina bu sistemin "time constant"i denir. Turkcesini bilmiyorum, ozur
dilerim. Birimi saniye, dakika, saat vs gibi bir zaman birimidir. Genelde T
ile gosterilir ama sicakligi T ile gosterdigimden ona T diyemiyorum. A
diyelim. Pratikte 4A kadar zaman gectikten sonra utunun tamamen sogudugu
varsayilir. Yani muhendisler oyle varsayarlar. Yani soguma suresini olcup
4'e boldukten sonra tersini alarak k'yi bulabilirsiniz.

Bu 4 de nereden cikti diye soranlar, internette "first order systems" diye
ararlarsa aradiklarini bulurlar sanirim. Tam hatirlamiyorum ama %2 tolerans
araligi gibi birseydi. Birinci mertebeden sistemlerde bu limite yakinsayan
deger, limitin %2 tolerans araligina 4A surede girer. Yanlis
hatirlamiyorsam.

Kerem