[MD-sorular] Sikloid ve Fizik(*)

dede dede_47 at mynet.com
25 Mar 2010 Per 01:49:27 EET

Sayın Can Koltuk;
Yorumunuz için teşekkürler.Bir iki noktayı açıklamak
durumundayım:
1-"Sikloid yörünge" derken hareketli cismin takip ettiği
eğrinin(yörüngenin)
sikloid eğrisi şeklinde olmasını kastediyorum.Bilindiği
gibi sikloid eğrisi;(r)
yarıçaplı bir dairenin bir doğru üzerinde KAYMADAN
yuvarlanması halinde
daire üzerinde ki bir noktanın çizdiği eğriye
denilmektedir.Bu eğrinin matematik
olarak parametrik denklemleri (nokta, tam
dairenin sınırında olması halinde)
 x=r(t-Sin(t)) ve y=r(1-cos(t) şeklindedir.Bu eğrinin
fizik bilimi açısından 3
önemli özelliği var:
a) Bu eğri eş zamanlıdır (isochronous);yani yuvarlanma
eğrisi sikloid şeklinde
olan bir sarkacın peryodu, genliğinden bağımsızdır.
b)Sikloid eğrisi şeklinde yüzeye sahip bir ayna,
üstüne her yönde düşen ışık
ışınlarını paralel hale getirir.
c) Bir A noktası B noktasına sikloid eğrisi şeklinde
bir yol ile bağlanırsa, bu yol
üzerinde A dan hareket eden bir cisim, B noktasına en az
zamanda varır.
(Bir çok insan bu iki nokta arasında en az zamanla
gidilebilmesini, doğrusal
bir yol olması halinde sanar; yanlıştır tabii)
Bu açıklamadan sonra yorumunuzda ki fiber optik kablolarda
ışığın doğrusal değil,
farklı yörünge izlediğini yazmışsınız.Fiber optik kablo
dediğimiz şey, özel bir cam türünden
yapılan çok ince cam tellere denilmektedir.Ben
serbestçe ışığın hareketinde takip ettiği
yörüngeyi sorguluyorum; fiber optik kabloda ise ışığa
zorlanmış (forced) ve yönlendirilmiş
(oriented) bir yörünge söz konusudur.Ben bu tip
yörüngeleri değil, ışığın doğal seyrinde
takip ettiği yörünge üzerinde sorularımı yöneltmiştim.
Siz ışığın doğrusal yörünge izlediğini bugünün bilimine
bakarak söylüyorsunuz.
Çok büyük bir dairenin çizeceği sikloid eğrisi
üzerinde birbirine çok yakın iki nokta
arası size "doğru çizgi" gibi görünebilir.(aynı şeyi
büyük bir çemberin çok yakın iki
noktası arasında ki yayın "doğru çizgi gibi"
algılanabilmesi halinde de düşünebilirsiniz)
Unutmayın ki, uzayda milyarlarca ışık yılı uzaklıklardan
gelen ışık üzerinde konuşuyoruz.
Bu ışığın çizdiği yörünge eğer benim savladığım gibi
sikloid bir yörüngeysa; bizim
gözlem sınırlarımız içinde kalan kısmı bu sikloid yörünge
üzerinde
"birbirine çok yakın iki nokta gibi" kalabilir ve bu da
bize "doğrusal bir yörünge"
izlenimi verebilir.Ben mevcut bilimin verilerinden
şüphelenerek; bir "olasılık/şüpheden"
bir "yeni bakış/düşünüş" ileri
sürüyorum.Dayandığım nokta ise matematiksel
sonuçların evrenin yapısıyla  çelişmeyeceği
"sanısıdır".
Kuvantum fiziğinin ikili yönü (duality) olduğu
bilinmektedir.Diğer bilim dallarının bu
özellikte olamayacağına nasıl "kesinlik/garanti"
verebilir(sini)z?(Newton fiziği
400 yıl makro cisimlere uygulandığından mikro cisimler de
ortaya çıkan
yetersizliği farkedilmedi biliyorsunuz.Benzer şekilde
diğer bilim dallarınında
çok sonraları bazı açıklanamaz olaylar sonucu ikili
özelliği olmayacağını
nasıl göz ardı ederiz?) Işık eğer sikloid yörünge
çiziyorsa, özellikle Görelilik ve
Işık Kuramlarının tekrar "gözden geçirilmesi" (sanırım)
gerekecektir.
(Görelilik kuramının 2 temel ön savından birisi "ışığın
uzayda her yöne aynı ,
hızla ve doğrusal olarak yayıldığı" şeklindedir.
(Dünyada. Atmosfer içinde ışığın izleyeceği yolun bir
doğru olmaması için genellikle bir neden yoktur.) diyorsunuz; bence neden
var:Işık gideceği yolda geçen zamanın en az (minimum) olması ilkesine göre

davranmak zorundaysa, yörüngesi kesinlikle sikloid eğrisi
olmalıdır; başka bir eğrisel yörünge de gidemez!
(Zorlanmış yörüngeleri yine tabii kastetmiyorum)
Bu açıklamamı diğer yorum yapacak sayın üyelerin de
takıldıkları yerleri aşmaları açısından yapıtım
Sağlık ve esenlik dileklerimle..
A.Kadir Değirmencioğlu

		Aradığınız tüm videolar Mynet Video'da! İzlemek için hemen tıklayın!