[MD-sorular] Ynt: Re: Sikloid ve fizik(*)

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
27 Mar 2010 Cmt 16:52:18 EET

Demissiniz ki:

(Örneğin, düzlemde A ve B noktaları arasında en kısa yol bir doğrudur
ama sabit hızla gidilmesi halinde geçen zaman; bu iki noktanın bir sikloid
eğrisiyle birleştirilmesi
halinde (bu eğrinin uzunluğu AB doğrusundan büyük olmasına rağmen) aynı
sabit hızla
gidilmesi halinde geçen zamandan büyüktür)

Bu dediginiz dogru degil elbette. Yol daha uzun oldugundan, ayni sabit hizla
gidildiginde gecen zaman da daha uzun olacaktir.

Ama sanirim demek istediginiz su: Duzlemde A ve B noktalari alinmis olsun,
A'nin y koordinati B'ninkinden buyuk olsun. Yani A daha "yukarida" olsun.
Yercekimi ivmesi de -y yonunde olsun. A ile B'yi bir C egrisi ile
birlestirelim. Noktasal bir cismi ilk hizi olmadan A'dan birakalim,
yercekimi kuvveti altinda B'ye ne kadar zamanda vardigini olcelim. Iste
cismin A'dan B'ye en kisa zamanda gitmesi icin, C egrisi sikloid olmalidir.
A'da egimi sonsuz olan, yerel maksimumu olmayan, A ve B noktalarindan gecen
tek bir sikloid vardir; cismin en kisa zamanda B'ye ulasmasi isteniyorsa C
egrisini bu sikloid olarak secmek gerekir.

Bu Brachistochrone problemi olarak bilinir. Bernoulli'lerden birisi bu
soruyu ortaya atmis, bir baskasi cozmus.

Kerem