[MD-sorular] Grigory Perelman (*)

Metin Odun metamaths at gmail.com
27 Mar 2010 Cmt 21:32:07 EET

Perelman'ın madalyayı reddederkenki açıklamalarından da mütevazi kişiliğini
biliyoruz. Belli ki amacı bir tavır. 1 milyon doları reddetmek de olabilecek
en büyük tavırlardan biri. Matematik Köyü'ne bağışlasaydı çok güzel olurdu
tabii. Ama Perelman eminim parayı bir yerlere bağışlamayı aklından
geçirmiştir. Ancak nereye bağışlarsa bağışlasın 1 milyon doları reddetmekten
daha büyük bir katkı yapamazdı insanlığa, paradan çok daha önemli
kavramların olduğunu kavrattı insanlığa, hem de çok güçlü bir şekilde. Bir
daha muhtemelen bu kadar parayı reddecek bir insanevladı gelmeyecek dünyaya.
Belki Mars'a gelir.

Öte yandan deli-dahi konusunda gelince... Belli ki Perelman çok zeki birisi.
Hatta dünyada onun zekasını test edecek biri, zekasına not verecek
birisi olmayabilir bile. Değil onun, herhangi birisi herhangi birisinin
zekasını nasıl test edebilir? Bu ne kadar sağlıklı, ne kadar bilimsel
olabilir? Bu denli zeki insanların beyinlerinde gel-gitler, delilik
ibareleri gelebilir, bu da çok doğaldır. Misal, namaz kılarken insanın
aklına hayatla ilgili meseleler gelebilir vs. Önemli olan namaza konsantre
olmaya çalışmaktır. Matematikçilerin beyinlerinde gel-gitler olur ama bir
zaman sonra dengeye girer, sonra tekrar delirir matematikçi, sonra tekrar
normale döner kafası, ve sonra tekrar delirecek güzellikte tanımlar bulur,
tekrar normale döner, aynen her insana olduğu gibi! Bu arada neyin normal
neyin anormal ve neyin delilik neyin delilik olmayan olduğu birisinin ya da
birilerinin tekelinde mi ki?

Ve lakin, manav olabilmek için yanılmıyorsam sertifika ve kurs bilgisi
gerekiyor. Bunlar olmadan olunabilecek bir meslekse seyyar satıcılık. Her ne
kadar eskisi kadar revaçta olmasa da tahta parçası satmak ilginçtir. Ama
tahta parçasını satmak bile ciddi bir iştir. Kalaslar tahta parçası satamaz
mesela.

Mesela...

Metin