[MD-sorular] Ynt: RE : karesinden beş küçük ve beş büyük ...

Erdem Erdemgil erdem.erdemgil at yahoo.com
6 Mayıs 2010 Per 12:50:52 EEST

Sayın Değirmencioğlu
Teşekkürler

________________________________
From: dede <dede_47 at mynet.com>
To: Erdem Erdemgil <erdem.erdemgil at yahoo.com>
Cc: md-sorular matematikdunyasi.org <md-sorular at matematikdunyasi.org>
Sent: Wed, May 5, 2010 11:45:50 PM
Subject: Ynt: RE : [MD-sorular] karesinden beş küçük ve beş büyük ...

Sayın Erdem Erdemgil;
"İmparator" sorusunda x=m/s, a=n/s, b=r/s denilirse;
a^2=x^2+5  ve b^2=x^2-5
ifadeleri sırayla n^2=m^2+5s^2;r^2=m^2-5s^2 olur. Artık
burada
(m,n,r,s) ler tamsayıdır.Bundan sonra kullandığım
Mathematica 6 yazılımında:
Do[If[IntegerQ[Sqrt[m^2+5s^2]]&&IntegerQ[Sqrt[m^2-5s^2]],Print[{m,s}]],{m,1,10000},{s,1,1000}]
komutunu yazdım (Bu komutun anlamı:1<m<10000 ve
1<s<1000 aralığında
eğer n  ve r tam sayı ise bunları
yaz).Sorudan, (m,s) sayı ikililerinin aralarında asal olması
(coprime) gerektiği açıktır. Dolayısıyle aralarında asal
olan tek değer m=41 ve s=12;
yani x=41/12 sonucunu buldum. İletinizden sonra
10000<m<1000000 ve 1000<s<100000
aralığını da yokladım, yine aralarında asal olan (m,s)
ikilileri  41 ve 12 idi. Dolayısıyle tek
yanıtın x=41/12 olacağına ben "inandım"; ama matematik
kanıtını yapamadım.
Belki bu sınırların dışında başka sayılarda vardır;
bilmiyorum.(Bilgisayarda da
çok sabır gerekiyor daha büyük sayıları yoklamak için)
Esenlik dileklerimle..
A.Kadir Değirmencioğlu