[MD-sorular] RE : Dualite nasıl belirir?

E. Mehmet Kıral luzumi at gmail.com
11 Mayıs 2010 Sal 00:53:07 EEST

Tum topolojik gruplara (devirli gruplara da ayrik topolojiyi koyarak onlari
bir topolojik grup yapabiliriz) poincare dual'i denilen ayri bir grup elde
edilebilir.

G topolojik bir grupsa
Hom_cts (G, S^1) bu dual grup.

Topolojik grup olmasa da aslinda sureklilik kosulunu ortadan kaldirarak bir
dual elde edebiliriz. Zaten G'nin topolojisi ayrik oldugunda Hom_cts (G,
S^1) ile Hom(G, S^1) arasinda bir fark yok.

Dual gruba da bir topoloji koymak mumkun. Tikiz-acik topoloji diyorlar. Bu
topolojideki yakinsama kavrami tikiz kumelerde duzgun yakinsama. Goruntu
kumesi S^1 oldugundan duzgun yakinsama manali.

Bu topolojiyle S^1'in duali Z, Z'nin duali S^1 (dual kavramindan
bekleyecegimiz bir davranis). R'nin duali R. Q_p'nin duali Q_p.

Sonlu gruplarin da dualleri kendileri.

S^1'de tanimli bir fonksiyonun (ya da periyodik bir fonksiyonun) Z'nin her
elemani icin bir furye katsayisi olmasi, ya da reel bir fonksiyonun furye
donusumunun yine reellerde tanimli olmasi yukaridaki poincare dual
kavramiyla cok alakali.