[MD-sorular] asal çarpanlar

tibet efendi tibetefendi at yahoo.com
18 Mayıs 2010 Sal 21:27:32 EEST

Sayiyi önce 2'ye bölünmeyecek hale gelinceye kadar arka arkaya 2'ye bölersiniz. Kac kere bölündüyse onu bir kenara not edersiniz. Diyelim a kere bölündü.Sonra en son elde ettiginiz bölümü 3'e bölünemeyecek hale gelinceye kadar arka arkaya 3'e bölersiniz. Diyelim b kere bölündü.Sonra ayni seyi, 5,7,11,13,...'le devam ettirirsiniz. Böyle böyle bölüm bir yerden sonra artik 1 olacak. Orada durun!Sayinizin asal carpanlara ayrilmis hali 2^a * 3^b * 5^birsey * 7^birsey * ... olur.Gayet mantikli yani. Bu sayilari carpinca en bastaki sayiya ulasacaginizi görebiliyorsunuzdur.Sihirli bir algoritma degil yani. Insanin aklina ilk gelen algoritma.
Bununla pek iligili degil ama aklima su geldi. Öklid'in EBOB bulma algoritmasi bence ilginc ve cok hizli. Lisede biz ögrenmemistik. Üniversitede ögrendim ben. ÖSS canavari ögretmenlerin gözünden kacmis. Biz lisede cok daha uzun süren ama daha rahat anlasilabilecek bir yoldan EBOB buluyorduk. Bu grupta bir cok lise ögretmeni var. Onlara duyurulur. Öklid'in algoritmasini ögretsinler. Tarihte bilinen en ünlü algoritma aslinda. Neden basarili sonuca vardigi ilk bakista anlasilmayan tarihteki ilk algoritma sanirim bu. Öyle bir sey okumustum bir yerde.
tibet