[MD-sorular] Karışım

Gorkem Ozkaya gorkemozkaya at gmail.com
27 Mayıs 2010 Per 09:40:44 EEST

n cevrim sonunda A kabindaki *bugday unu* miktarina  a_n,  B kabindaki
*bugday unu* miktarina da  b_n diyelim.   a_0 , ve b_0 da kaplardaki
baslangictaki bugday unu miktarlari olsun, yani ornegimiz icin a_0 = 2 ve
b_0 = 0.

Once a_n ve b_n'i bildigimizi varsayip a_{n+1} ve b_{n+1}'i elde etmeye
calisalim: A kabindaki unun yarisini B kabina aktariyoruz.  Karisim homojen
oldugu icin bugday ununun da yarisini almis oluruz.  Yani ilk once B
kabindaki bugday unu miktari a_n/2 kadar artiyor, A kabinda da a_n/2 kadar
kaliyor.   Ikinci asamada B kabindaki tum unun yarisini A kabina geri
gonderiyoruz.  Bugday ununun da yarisi gitmis olur.  Bunlari denkleme
dokersek:

b_{n+1} = (1/2)(b_n + (1/2)a_n)
a_{n+1} = (1/2)a_n + b_{n+1}

Birinci denklemdeki b_{n+1}'i ikinci denklemde yerine yazip duzenlersek:

a_{n+1}  = (3/4)a_n + (1/2)b_n (*)  elde edilir.

Ayrica toplam bugday unu miktari hep 2 oldugu icin
a_n + b_n = 2 olur; yani b_n = 2 - a_n.   Bunu (*) denklemine yazip
duzenlersek, cozmemiz gereken denklemin

a_{n+1} = 1 + (1/4)a_n,
a_0 = 2

oldugunu goruruz.

Ilk birkac terimini a_0 cinsinden yazalim:

a_1 = 1 + (1/4)a_0
a_2 = 1 + (1/4) + (1/4)^2(a_0)
a_3 = 1 + (1/4) + (1/4)^2 + (1/4)^3(a_0)

Buradan tumevarimla gosterebiliriz ki

a_n = 1 + (1/4) + (1/4)^2 + ... + (1/4)^{n-1} + (1/4)^n a_0 olur.

a_0 = 2 alarak geometrik dizi kismi toplamini hesaplayip duzenlersek

a_n = 4/3 + (2/3)(1/4)^n  bulunur.  Bu n cevrim sonra A kabindaki bugday unu
miktarini verir.  Diger miktarlar buradan kolayca elde edilebilir.