[MD-sorular] iki soru

Kerem Altun kerem.altun at gmail.com
15 Eyl 2010 Çar 18:31:15 EEST

Herseyden once merdiven bir noktasal cisim degil. MD'deki cozumde de
gorulebilecegi gibi merdivenin iki ucunun hizlari birbirinden degisik.
Birine x'(t), digerine y'(t) denmis. Cozumde de anlatildigi gibi x'(t) eger
illa bir sabit olacaksa, y'(t) ifadesi gittikce artiyor (ya da azaliyor,
hangi yonu pozitif aldiginiza gore degisir) ve hatta sonsuza yaklasiyor.
Demek ki bu durumun gerceklesebilmesi icin merdivenin enerjisi sonsuz
olmali, daha dogrusu gittikce daha cok enerji vermeliyiz. O yuzden bu durum
pratikte gerceklesemez, yani x'(t) bir sabit olamaz.

Zaten bu problem gercekci olsun diye hazirlanmamis. Pratikte merdivenin bir
ucunun hizini belirleyemezsiniz; olsa olsa bir ucundan bir F(t) kuvveti
uygulayabilirsiniz. Hiz bu kuvvete gore belirlenir. Buna nedensellik ilkesi
(causality) denir.

Basit bir ornek vereyim. Ornegin bir noktasal cisim icin Newton yasasini
yazalim:

F = m dv/dt

Ayni yasayi soyle de yazabiliriz:

v = 1/m integral F dt

Ilk yazim nedensellik ilkesine aykiridir, ikincisi degildir. Hizin turevini
alarak kuvveti elde etmezsiniz; kuvvetin integralini alarak hizi elde
edersiniz. Bagimsiz degisken zaman ise, doga hicbir zaman turev almaz, her
zaman integral alir.

Kerem